UCJNUK24 Modern Forms of Foreign Language Teaching

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
0/8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí s otázkami interakcí ve vyučování cizích jazyků. Naučí se organizovat vyučovací jednotku tak, aby brali ohled na individuální zvláštnosti žáků, aplikovali diferencovaný přístup a plánovali výuku, aby byla co nejefektivnější a žáci účelně využívali čas ve vyučování i při domácí přípravě. Práci ve skupinách budou organizovat tak, aby se do ní zapojili všichni žáci. Posluchači se seznámí se strategiemi a technikami učení v různých typech sociálních interakcí v cizojazyčné výuce. Naučí se také aplikovat různé sociální formy ve výuce: vést rozhovor, diskusi, moderovat aktivity, hodnotit výkony respondentů, řešit konflikty ve třídě apod. Pro zlepšení interakcí se naučí využívat různé formy pozorování, provádět záznamy a uplatňovat je. Při výuce cizího jazyka se naučí zohledňovat mezipředmětové vztahy. Posluchači získají nezbytné dovednosti potřebné pro sestavení a vedení jazykového portfolia. Sylabus: 1. Interakce a aktivizace žáků 2. Metody kritického myšlení 1 3. Metody kritického myšlení 2 4. Autonomie žáků, strategie učení cizím jazykům 5. Vnitřní diferenciace ve výuce cizího jazyka 6. Skupinová práce 7. Gruppenpuzzle 8. Činnostně zaměřená výuka cizího jazyka 9. Projektová výuka 10. Průřezová témata 11. Planspiel 12. Různé formy diskuze Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Aufl. Tübingen: Francke Verlag, 2005. Bimmel, P./Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin: Langenscheidt, 2000. Dömischova, I.: Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Funk, H.: Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Hallet, W. / Königs, F. G. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2010. König, D.: Warming-up in Seminar und Training: Übungen und Projekte zur Unterstützung von Lernprozessen. Weinheim: Beltz, 2004. Schwerdtfeger, I. C.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin/München: Langenscheidt, 2001. Vopel, K. W.: Interaktionsspiele für Jugendliche. Salzhausen: iskopress, 2006.
Syllabus
  • 1. Interaction and activation of pupils
    2. Methods of critical thinking I.
    3. Methods of critical thinking II.
    4. 4th Autonomy, strategy
    5. Internal differentiation
    6. Group work
    7. Gruppenpuzzle
    8. activity-oriented teaching
    9. Cross-cutting themes
    10. Planspiel
    11. Forum
Language of instruction
German
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Self-study instructions will be provided through initial consultations, in the study support containing specific self-study tasks and comprehension checks and also references to the recommended literature.
Students will hand in the completed tasks in writing. These tasks are marked SA in the study support.
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2022/UCJNUK24