FPF:ARTAVTBK72 Film screenings III - Course Information
	ARTAVTBK72 Film screenings III
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (seminar tutor)
 MgA. Kristína Pupáková, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
 Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
 Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual works (programme FPF, AVT-bpbk)
 
- Course objectives (in Czech)
- Přehledové projekce, které mají za cíl seznámit studenty se základními milníky světové a české kinematografie. Příklady filmů: 2001: Vesmírná odysea (r. Stanley Kubrick; 1968)
 Absolvent (r. Mike Nichols; 1967)
 Adelheid (František Vláčil, 1969)
 Alois Nebel (Tomáš Luňák, 2011)
 Amarcord (r. Federico Fellini; 1973)
 Americká noc (r. Francois Truffaut; 1973)
 Andaluský pes (r. Luis Bunuel; 1928)
 Atalanta (r. Jean Vigo; 1934)
 Bezstarostná jízda (r. Dennis Hopper; 1969)
 Bláznova kronika (Karel Zeman, 1964)
 Bohémský život (r. Aki Kaurismäki; 1992)
 Byl jsem lynčován (r. Fritz Lang; 1936)
 Carravagio (Jerek Jarman, 1986)
 Cléo od pěti do sedmi (r. Agnes Varda; 1962)
 Černý Petr (Miloš Forman, 1963)
 Daleká cesta (Alfréd Radok, 1949)
 Evangelium sv. Matouše (r. Pier Paolo Pasolini; 1964)
 Evropa, Evropa (Agnieszka Holland, 1990)
 Extase (Gustav Machatý, 1933)
 Guernica (Alain Resnais, 1950)
 Intimní osvětlení (Ivan Passer, 1965)
 Jaro, léto, podzim, zima... a jaro (Kim Ki-duk, 2003)
 Jdi a dívej se (Elem Klimov, 1985)
 Kabinet doktora Caligariho (r. Robert Wiene; 1920)
 Kladivo na čarodějnice (Otakar Vávra, 1968)
 Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (Peter Greenaway, 1989)
 Marijka nevěrnice (Vladislav Vančura, 1934)
 Markéta Lazarová (František Vláčil, 1967)
 Mechanický pomeranč (Stanley Kubrick, 1971)
 Metropolis (Fritz Lang, 1927)
 Modrý samet (r. David Lynch; 1986)
 Muž s kinoaparátem (r. Dziga Vertov; 1929)
 Nanuk, člověk primitivní (r. Robert J. Flaherty; 1922)
 Nebe nad Berlínem (Wim Wenders, 1987)
 Největší přání (Jan Špáta, 1964)
 Občan Kane (r. Orson Welles; 1941)
 Oběť (Andrej Tarkovskij, 1986)
 Obchod na korze (Ján Kadár a Elmar Klos, 1965)
 Ostře sledované vlaky (Jiří Menzel, 1966)
 Pianistka (Michael Haneke, 2001)
 Podivnější než ráj (Jim Jarmusch, 1984)
 Popel a démant (r. Andrzej Wajda; 1958)
 Prolomit vlny (Lars von Trier, 1996)
 Prorok (Jacques Audiard, 2009)
 Psycho (r. Alfred Hitchcock; 1960)
 Rašomon (r. Akira Kurosawa; 1950)
 Romance pro křídlovku (Otakar Vávra, 1966)
 Saulův syn (László Nemes, 2015)
 Sedmá pečeť (r. Ingmar Bergman; 1957)
 Sběrné surovosti (Juraj Herz, 1965)
 Silnice (r. Federico Fellini; 1954)
 Spalovač mrtvol (Juraj Herz, 1968)
 Triumf vůle (r. Leni Riefenstahl; 1935)
 Ucho (Karel Kachyňa, 1970)
 U konce s dechem (r. Jean-Luc Godard; 1960)
 Underground (Emir Kusturica, 1992)
 Valčík s Bašírem (Ari Folman, 2008)
 Vojtěch, řečený sirotek (Zdeněk Tyc, 1989)
 Vše o mé matce (Pedro Almodóvar, 1999)
 Všichni dobří rodáci (Vojtěch Jasný, 1968)
 Zabitá neděle (Drahomíra Vihanová, 1969)
 Zločin jménem Katyň (Petra Všelichová, 2006)
 Zloději kol (r. Vittorio De Sica; 1948)
 Zvětšenina (r. Michelangelo Antonioni; 1966)
 a další snímky filmového kánonu
- Teaching methods
- seminars, class discussions, film screenings
- Assessment methods (in Czech)
- písemná analýza 2 vybraných snímků
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2023/ARTAVTBK72