FPF:ARTAVTBP39 Technique and technology in tr - Course Information
ARTAVTBP39 Technique and technology in traditional and new media
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2023
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Mikuláš Odehnal (lecturer)
MgA. Mikuláš Odehnal (seminar tutor) - Guaranteed by
- MgA. Mikuláš Odehnal
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal - Timetable
- Wed 8:05–8:50 D2
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- FORMA(P)
nejsou definovány - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual works (programme FPF, AVT-bpbk)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem je seznámit posluchače v chronologickém přehledu s pracovními postupy, využívanými při přípravě, výrobě, postprodukci, archivaci a prezentaci audiovizuálních děl ve filmovém průmyslu, televizi i rozhlase. Předmět bude zaměřen také na jednotlivé záznamové i reprodukční formáty používané v kinematografické, televizní a zvukové technice a představí rozdíly v pracovních postupech při výrobě kinematografického a televizního díla.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vědecké objevy k vzniku filmu
- 2. Vznik fotografie
- 3. Kinematograf bratří Lumièrů
- 4. Vznik zvukového filmu
- 5. Vznik barevného filmu
- 6. Vznik televize a televizního vysílání
- 7. Filmové kamery
- 8. Záznamová média
- 9. Promítací technika
- 10. Filmová laboratoř
- 11. Digitální média
- 12. Moderní příslušenství a konektivita
- 13. Možnosti distribuce filmu v digitálním věku
- Literature
- required literature
- BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000.
- BETON, J. Digitální technologie ve filmu – nepravá revoluce. Iluminace, 2007, č. 4.
- AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. info
- PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003.
- SALT, B. Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword, 1983. info
- recommended literature
- BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
- ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
- ENTICKNAP, L. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. Londýn - New York: Wallflower Press, 2005. info
- FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. info
- JIŘÍK, V. Kinematografický obraz I. a II. Praha: AMU, 1994.
- KUBÍČEK, J. Úvod do esteticky animace. Praha: FAMU, 2004.
- Kolektiv autorů. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.
- SMETANA, C. Praktická elektroakustika. Praha: SNTL, Praha, 1981. info
- ŠIMEK, J. Techniky fotografie. Praha: AMU, 2003.
- ŠMOK, J. – PECÁK, J. – TAUSK, P. Barevná fotografie. Praha: SNTL, 1972.
- URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001. info
- VÍT, V. Základy televizní techniky. Praha: SNTL, 1987.
- WURTLZER, S. Electric Sounds: Technological Change and the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press, 2007. info
- BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000.
- Teaching methods
- lectures, seminars, class discussion, group projects, homework
- Assessment methods (in Czech)
- aktivní účast na přednáškách, písemný test na konci semestru, písemná ročníková seminární práce
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2023/ARTAVTBP39