FPF:ARTHDBP084 Zákl. kamery a střih.sklad. I - Informace o předmětu
ARTHDBP084 Základy kamery a střihové skladby I
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Marek Jícha (přednášející)
MgA. Kristína Pupáková (cvičící) - Garance
- prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Čt 17. 10. 8:05–10:30 D1, Čt 31. 10. 8:05–10:30 D1, Čt 14. 11. 8:05–10:30 D1, Čt 12. 12. 8:05–10:30 D1
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Historická dokumentaristika a mediální prezentace dějin (program FPF, HistDok)
- Cíle předmětu
- Cílem v zimním semestru je seznámit posluchače se základy kameramanské problematiky, čímž se vytvoří základ pro navazující praktická cvičení. Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu.
- Osnova
- 1.–2. Základy kameramanské práce a úvod do terminologie. Kamera jako nástroj filmové řeči. Filmová kamera a digitální kamera – rozdělení filmových kamer.
- 3.–4. Základy optického zobrazování. Optika a její využití pro narativní složku.
- 5.–6 Pohyb jako kamerový nástroj filmové řeči. Princip pohybu ve filmovém prostoru. Technické prostředky pro pohyb kamery.
- 7.–8. Rám jako kamerový nástroj filmové řeči.
- 8.–9. Práce s filmovým prostorem a kinematografickým obrazem. Vyhledávaní a práce s filmovými lokacemi.
- 10.–12. Principy televizního snímání v jednotlivých televizních žánrech, televizní snímací technika.
- 13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
- Literatura
- povinná literatura
- AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005
- ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007
- doporučená literatura
- BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972
- KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010
- ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013
- KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974
- Metody hodnocení
- odevzdání průběžných kamerových cvičení
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTHDBP084