ARTKSPBP56 Film Screening III

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024

The course is not taught in Winter 2024

Extent and Intensity
0/3/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Mikuláš Odehnal (seminar tutor)
MgA. Kristína Pupáková (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Mikuláš Odehnal
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Komentované přehledové projekce, které mají za cíl seznámit studenty se základními milníky světové a české kinematografie, popř. s oceněnými snímky současnými.
Syllabus (in Czech)
  • Příklady filmů: 2001: Vesmírná odysea (r. Stanley Kubrick; 1968) Absolvent (r. Mike Nichols; 1967) Adelheid (František Vláčil, 1969) Alois Nebel (Tomáš Luňák, 2011) Amarcord (r. Federico Fellini; 1973) Americká noc (r. Francois Truffaut; 1973) Andaluský pes (r. Luis Bunuel; 1928) Atalanta (r. Jean Vigo; 1934) Bezstarostná jízda (r. Dennis Hopper; 1969) Bláznova kronika (Karel Zeman, 1964) Bohémský život (r. Aki Kaurismäki; 1992) Byl jsem lynčován (r. Fritz Lang; 1936) Carravagio (Jerek Jarman, 1986) Cléo od pěti do sedmi (r. Agnes Varda; 1962) Černý Petr (Miloš Forman, 1963) Daleká cesta (Alfréd Radok, 1949) Evangelium sv. Matouše (r. Pier Paolo Pasolini; 1964) Evropa, Evropa (Agnieszka Holland, 1990) Extase (Gustav Machatý, 1933) Guernica (Alain Resnais, 1950) Intimní osvětlení (Ivan Passer, 1965) Jaro, léto, podzim, zima... a jaro (Kim Ki-duk, 2003) Jdi a dívej se (Elem Klimov, 1985) Kabinet doktora Caligariho (r. Robert Wiene; 1920) Kladivo na čarodějnice (Otakar Vávra, 1968) Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (Peter Greenaway, 1989) Marijka nevěrnice (Vladislav Vančura, 1934) Markéta Lazarová (František Vláčil, 1967) Mechanický pomeranč (Stanley Kubrick, 1971) Metropolis (Fritz Lang, 1927) Modrý samet (r. David Lynch; 1986) Muž s kinoaparátem (r. Dziga Vertov; 1929) Nanuk, člověk primitivní (r. Robert J. Flaherty; 1922) Nebe nad Berlínem (Wim Wenders, 1987) Největší přání (Jan Špáta, 1964) Občan Kane (r. Orson Welles; 1941) Oběť (Andrej Tarkovskij, 1986) 71 Obchod na korze (Ján Kadár a Elmar Klos, 1965) Ostře sledované vlaky (Jiří Menzel, 1966) Pianistka (Michael Haneke, 2001) Podivnější než ráj (Jim Jarmusch, 1984) Popel a démant (r. Andrzej Wajda; 1958) Prolomit vlny(Lars von Trier, 1996) Prorok (Jacques Audiard, 2009) Psycho (r. Alfred Hitchcock; 1960) Rašomon (r. Akira Kurosawa; 1950) Romance pro křídlovku (Otakar Vávra, 1966) Saulův syn (László Nemes, 2015) Sedmá pečeť (r. Ingmar Bergman; 1957) Sběrné surovosti (Juraj Herz, 1965) Silnice (r. Federico Fellini; 1954) Spalovač mrtvol (Juraj Herz, 1968) Triumf vůle (r. Leni Riefenstahl; 1935) Ucho (Karel Kachyňa, 1970) U konce s dechem (r. Jean-Luc Godard; 1960) Underground (Emir Kusturica, 1992) Valčík s Bašírem (Ari Folman, 2008) Vojtěch, řečený sirotek (Zdeněk Tyc, 1989) Vše o mé matce (Pedro Almodóvar, 1999) Všichni dobří rodáci (Vojtěch Jasný, 1968) Zabitá neděle (Drahomíra Vihanová, 1969) Zločin jménem Katyň (Petra Všelichová, 2006) Zloději kol (r. Vittorio De Sica; 1948) Zvětšenina (r. Michelangelo Antonioni; 1966) a další snímky filmového kánonu
Literature
    required literature
  • PTÁČEK, L. (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000.
  • ČARNICKÝ, M. Český filmový průmysl po roce 1989: Příčiny a následky orientace studiového komplexu Barrandov na zahraniční zakázky. Bakalářská diplomová práce. Brno: Ústav filmu a audiovizuální kultury FF MU, 2007.
  • NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha 2010
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011.
    recommended literature
  • PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895–2005. Praha 2009.
  • SEDLÁČEK, J. Rozmarná léta českého filmu: 1989–1998. Praha: Česká televize, 2012.
  • ČARNICKÝ, M. Český filmový průmysl po roce 1989: Příčiny a následky orientace studiového komplexu Barrandov na zahraniční zakázky. Bakalářská diplomová práce. Brno: Ústav filmu a audiovizuální kultury FF MU, 2007.
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
  • BARSAM M. R. Non-fiction film. Bloomington: Indiana University Press, 1992.
  • PATALAS, E. – GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968.
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
odevzdání seminární práce – analýza 4 filmů
Language of instruction
Czech

  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTKSPBP56