FPF:ARTKSPBP64 Introduction to Film Critic. I - Course Information
ARTKSPBP64 Introduction to Film Criticism and Film Analysis I
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2024
The course is not taught in Winter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Martin Novosad (lecturer)
Mgr. Martin Novosad (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal - Prerequisites (in Czech)
- FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Camera, editing and digital post-production (programme FPF, KamerStrih)
- Course objectives (in Czech)
- Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány. Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji. Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
- Syllabus (in Czech)
- 1.–2. úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace) 3.–4. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní 5.–6. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla 7. –8. problematika popisu (a povrchu) 9.–10. tematická interpretace 11.–12. zařazení díla do dějin umění 13. opakování
- Literature
- required literature
- MONACO, J. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha 2004.
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.
- recommended literature
- WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.
- Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, Orbis, 1963.
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.
- CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha: NFA, 1996.
- LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.
- BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
- Teaching methods (in Czech)
- seminář
- Assessment methods (in Czech)
- Písemná prezentace (ročníková seminární práce)
- Language of instruction
- Czech
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTKSPBP64