FPF:UBKCJLBK37 Současná česká literatura - Informace o předmětu
UBKCJLBK37 Současná česká literatura
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 8s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Není třeba splnit žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FPF, CJAL)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako přehledový, takže kromě faktických informací o hlavních vývojových pohybech uvnitř české literatury posledních třiceti let se studenti seznámí i s konkrétními díly vybraných autorů.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen pojmenovat základní tendence ve vývoji současné literatury; popsat stav a význam současné literatury ve společnosti; charakterizovat vybraná díla; uvažovat o možnostech uplatnění současné literatury.
- Osnova
- Příklad rozložení lekcí: 1. Co je to vlastně současná literatura? (Datování, koncepty, vliv vnějších okolností.) 2. Proměna funkcí literatury, ceny, časopisy a literární kritika. 3. Literární život: Ceny, ocenění a funkce knižního trhu. 4. Literatura v souvislostech. 5. Generační rozvrstvenost současné české poezie I: Generace nejstarší a generace let 60. 6. Generační rozvrstvenost současné české poezie II: Solitéři, underground, generace přelomu. 7. Generační rozvrstvenost současné české poezie III: Generace 90. let 20. stol. 8. Generační rozvrstvenost současné české poezie IV: Nejmladší generace básnické. 9. Generační rozvrstvenost současné české prózy I: Starší díla v novém kontextu, romány o konci tzv. normalizace. 10. Generační rozvrstvenost současné české prózy II: Ve jménu autenticity, autobiografie jako východisko. 11. Generační rozvrstvenost současné české prózy III: Underground jako téma, literatury v kontaktu se čtivem. 12. Generační rozvrstvenost současné české prózy IV: Nová jména, nové naděje. 13. Shrnutí a diskuse nad rozdíly mezi současnou poezií a prózou.
- Výukové metody
- Přednášky; práce v semináři; samostudium; četba.
- Metody hodnocení
- Hodnocená práce v seminářích, esej, prezentace vybraného a zvoleného tématu.
- Informace učitele
- V případě jakýchkoli dotazů lze domluvit konzultaci na adrese jakub.chrobak@fpf.slu.cz.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/UBKCJLBK37