FPF:UFMMTBP008 Kritické myšlení a vědecká met - Informace o předmětu
UFMMTBP008 Kritické myšlení a vědecká metoda
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Černík, Ph.D. (cvičící), Mgr. Martin Petrásek, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Martin Petrásek, Ph.D.
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UFMMTBP008/A: Pá 4. 10. 13:05–18:00 209, Pá 25. 10. 13:05–18:00 209, Pá 15. 11. 13:05–18:00 209, Pá 13. 12. 13:05–18:00 209, J. Černík
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Multimediální techniky (program FPF, MuMeT)
- Cíle předmětu
- Kurz se skládá ze dvou tematických celků: 1) základy teorie argumentace a neformální logiky, 2) přehled filozofie vědy ve 20. století. V teorii argumentace je teoreticky rozlišena korektní persuaze od nekorektní manipulace, je vysvětlena metoda analýzy a evaluace argumentu a popsány hlavní typy argumentační faulů. Náplní praktické části je série domácích cvičení, jejichž pomocí jsou postupně zdokonalovány argumentační schopnosti účastníků. Ve filozofii vědy jsou pokryta témata týkající se vědeckého vysvětlení, vědecké metody, demarkace, vědeckých revolucí a vědeckého realismu. Stručně je také nastíněna filozofie speciálních vědeckých disciplín, tedy filozofie matematiky, fyziky, biologie a společenských věd.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se ve zdrojích informací a rozlišovat relevantnost zdrojů;
- pochopit principy vědecké práce a poprozumět funkci vědy a vědecké metodě;
- rozpoznávat argumentační fauly, pochopit příčiny a druhy kognitivních zkreslení a aplikovat je na reálné situace; - Osnova
- 1. Racionalita a komunikace. Poznání, pravda, zdůvodnění, fakta, paradox relativismu, nepřekrývající se magistéria. „post-truth“, „fact-checking“, srozumitelnost, princip kooperace, princip vstřícnosti, epistemická ostražitost, nesmyslnost, obskurantismus. 2. Analýza a evaluace argumentu. Formální a neformální logika, definice, parafráze, argumentace, důkazní břemeno, implicitní význam, konvenční a konverzační implikatury, zamlčené premisy, argumentační mapy. 3. Argumentační fauly. Manipulace, fauly ad hominem, fauly ab auctoritate, fauly ad consequentiam, fauly ad passiones, fauly zkreslující kontext. 4. Kognitivní biasy. Potvrzovací slepota, hindsight bias, Dunningův-Krugerův efekt, heuristiky, konfabulace, analytické myšlení, teorie ignorance, intelektuální ctnosti a neřesti. 5. Vědecká metoda. Věda a zdravý rozum, vědecké pozorování, problém indukce, hypotézy a teorie, modely, vědecké revoluce, filozofie speciálních vědeckých disciplín. 6. Věda, pseudověda a paravěda. Verifikace, falzifikace, Occamova břitva, skepticismus, konspirační teorie, hoaxy.
- Literatura
- doporučená literatura
- • BALASHOV, Yuri a Alex ROSENBERG (eds.). Philosophy of Science: Contemporary Readings. New York: Routledge, 2001
- • CHALMERS, Alan. What Is This Thing Called Science?, 4th Ed. Indianapolis: Hackett Publishing, 2013
- • GODFREY-SMITH, Peter. Theory and Reality: An Introduction to the Philosophy of Science. U of Chicago P, 2003
- • PICHA, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
- • ROYAL, Brandon. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar, 2017
- • SINNOTT-ARMSTRONG, Walter a Robert J. FOGELIN. Understanding Arguments: An Introduction to Informal Logic, 9th Ed. Belmont: Wadsworth, 2015
- • LADYMAN, James. Understanding Philosophy of Science. London: Routledge, 2002.
- • ROSENBERG, Alex. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction, 3rd Ed. New York: Routledge, 2012
- • LEWENS, Tim. The Meaning of Science: An Introduction to the Philosophy of Science. London: Pelican Books, 2015.
- Výukové metody
- přednášky, semináře, diskuze
- Metody hodnocení
- kolokvium, závěrečná esej
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/UFMMTBP008