FU:APDMA045 Vizualizace a virtuální realit - Informace o předmětu
APDMA045 Vizualizace a virtuální realita
Fyzikální ústav v Opavěléto 2021
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D.
Fyzikální ústav v Opavě - Předpoklady
- (FAKULTA(FU) && TYP_STUDIA(B))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Fyzikální diagnostické metody (program FU, APFYZB)
- Cíle předmětu
- Studenti budou seznámeni s možnostmi aplikací augmentované a virtuální reality. Nedílnou součástí výkladu bude modelování v 3D, WRML, X3D. Na cvičeních budou studenti seznámeni s aplikacemi pro modelování: Unity3D, Oculus, VTK, POV-Ray, Webots, V-Rep, Virtuální medicínské simulátory. VR presentovatelná na webu - Unity3D, WebVR, Cortona Viewer. Studenti budou moci rovněž pracovat na pokročilých prostředcích virtuální reality, HW a SW.
- Osnova
- 1. Rozšířená realita, Virtuální realita – základy.
- 2. Reprezentace prostorových objektů, struktura prostorové scény.
- 3. Vlastnosti kamery, barvy a osvětlování.
- 4. Volume reendering, Raycasting, aplikace v medicíně.
- 5. Modelování v 3D, WRML, X3D, The Visualization Toolkit.
- 6. Práce s objemovými objekty, ITK - Segmentation & Registration Toolkit.
- 7. Modelování v Unity3D.
- 8. Hardwareová akcelerace pomocí GPU a VolumePRO.
- 9. Virtuální realita a robotika, virtuální simulátor Webots.
- 10. Pokročilé prostředky virtuální reality, HW a SW.
- 11. Interaktivních vstupních zařízení od myši, joysticku, zpracování gest z kamer, laserový skener po VR systémy.
- 12. Viruální realita v různých odvětvích průmyslu.
- Literatura
- povinná literatura
- JERALD, J., The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality
- 1. SCHROEDER, W., MARTIN, K., LORENSEN, B. The Visualization Toolkit An Object-Oriented Approach To 3D Graphics. 4th Edition, Kitware, Inc, ISBN 1-930934-19-X.
- SCHROEDER, W., MARTIN, K., LORENSEN, B. The Visualization Toolkit An Object-Oriented Approach To 3D Graphics.
- doporučená literatura
- Kitware, Inc. The Visualization Toolkit User's Guide,Kitware, Inc, Kitware, ISBN 1-930934-18-1.
- IBANEZ, L., SCHROEDER, W., NG, L., CATES, J. The ITK Software Guide: The Insight Segmentation and Registration Toolkit (version 1.4), Kitware, ISBN-13: 978-1930934108.
- http://www.vtk.org/
- CYBERBOTICS.: Webots Reference Manual release 7.4.3, 2014 Cyberbotics Ltd. 2014 Online.
- http://www.cortona3d.com/cortona3d-viewers
- http://www.itk.org/
- ŽÁRA, J., BENEŠ, B., SOCHOR, J., FELKEL, P. Moderní počítačová grafika (2. vydání). Brno: Computer Press, 2005, ISBN 80-251-0454-0.
- http://www.cyberbotics.com/reference.pdf
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na cvičeních. V rámci ústní zkoušky prokázání znalostí z problematiky studijního předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fu/leto2021/APDMA045