FVP:SP25PK029 Occupational Therapy for Speci - Course Information
SP25PK029 Occupational Therapy for Special Educators
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2025
The course is not taught in Winter 2025
- Extent and Intensity
- 6/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives
- Objectives: The aim of the course is to familiarize students with occupational therapy terminology and its use in the practice of a special education teacher.
- Learning outcomes
- Learning outcomes: Professional knowledge: - the student can define the terms of zergotherapy Professional skills: - the student can use professional terminology General competencies: - the student is able to navigate professional terminology and use the acquired knowledge in practice
- Syllabus
- Contents: 1. Occupational therapy – basic definitions and concepts Foundations of contemporary occupational therapy practice Occupational therapy and its use in the practice of a special educator Evaluation in occupational therapy Selected occupational therapy procedures in children 2. Occupational therapy for seniors Occupational therapy for people with musculoskeletal disorders Testing in occupational therapy – types of grips The importance of ADL (Activities of Daily Living) Practice of wheelchair driving in the interior and exterior Basics of art techniques Compensatory aids in occupational therapy
- Literature
- required literature
- KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
- KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
- DABROWSKÁ, M. Ergoterapie v klinických oborech 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-050-6.
- ŠVESTKOVÁ, O., SVĚCENÁ, K. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.
- MACHOVÁ, Z. Základy ergoterapie pro sociální pracovníky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-310-9
- recommended literature
- JACOBS, D. S., BETTS, D. E. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0498-5.
- VOSTRÝ, M. et al. Efektivita edukační intervence u osob trpících Alzheimerovou chorobou. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018. ISBN 978-80-7561-117-8.
- VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-44698-4.
- ZIKL, P. Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-493-9.
- OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.
- not specified
- VODÁKOVÁ, J., DYTRTOVÁ, R., CETTLOVÁ, M., BERÁNEK, V. Speciální pracovní výchova a ergoterapie: pro studenty pedagogických fakult. Praha: Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7290-322-1.
- GRAHAM, H. Rehabilitation Work: Supporting Desistance and Recovery. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-88872-2.
- KLIVAR, M. Ergoterapie mladistvých. Praha: Balt-East, 2003. ISBN 80-86383-17-2.
- VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. Liberec: Technická univerzita, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
- JELÍNKOVÁ, J, KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
- Teaching methods
- Study tools: ŘÍMOVSKÁ, Z. Ergoterapie 1. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Assessment methods
- A presentation with a practical demonstration is a condition for registering for credit.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/SP25PK029