FVP:SP25PK042 Motor Activities of People wit - Course Information
SP25PK042 Motor Activities of People with Disabilities
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2025
- Extent and Intensity
- 6/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Renata Staňková (lecturer)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- Mgr. Renata Staňková
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Denisa Janků - Timetable
- Fri 24. 10. 14:45–17:10 C203, Fri 21. 11. 15:35–18:00 C203
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives
- Objectives: The aim of the course is to familiarize students with the issues of motor skills of the handicapped, sports and physical activities of people with disabilities and its use in the practice of a special educator.
- Learning outcomes
- Learning outcomes: Professional knowledge: - the student knows the basic concepts in the field of motor skills of the disabled Professional skills: - the student can use professional terminology General competencies: - the student is able to navigate professional terminology and use the acquired knowledge in practice
- Syllabus
- Contents: 1. Introduction to the subject of motor skills of the disabled, specifics of school physical education Strategic documents, history, sports organizations for people with disabilities Modifications of school physical education for students with special educational needs Movement and sports activities of people with physical disabilities 2. Movement and sports activities of people with visual impairments Movement and sports activities of people with hearing impairments Movement and sports activities of people with mental disabilities Paralympic movement Examples of movement activities for people with disabilities
- Literature
- required literature
- PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
- KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3938-9.
- JEŠINA, O., JANEČKA, Z. a kol. Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-1887-2.
- RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
- JEŠINA, O., HAMŘÍK, Z. a kol. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2946-5.
- recommended literature
- MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
- PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. ed. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
- ZIKL, P. Motorika dětí s lehkým mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5015-9.
- PALA, J., FIALOVÁ, I. Hory a sníh: techniky pohybu v zimních horách. Praha: Epocha, 2010. ISBN 978-80-7425-029-3.
- PALOUNKOVÁ, Z. Screening motorických obtíží dětí. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-934-9.
- not specified
- DAĎOVÁ, K., ČICHOŇ, R., ŠVARCOVÁ, J., POTMĚSIL, J. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.
- BARTOŇOVÁ, R., JEŠINA, O. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3152-9.
- CATON, C. L. M. The Open Door: Homelessness and Severe Mental Illness in the Era of Community Treatment. New York: Oxford University Press, 2017. ISBN 978-0190463380.
- KUDLÁČEK, M. a kol. Paralympijský školní den. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-1990-9.
- JANEČKA, Z., BLÁHA, L. a kol. Motorické kompetence osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3953-2.
- Teaching methods
- Study tools: STAŇKOVÁ, R., GEBAUER, A. Motorika handicapovaných. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Assessment methods
- Student requirements: 80% attendance at the seminar. Presentation with practical demonstration, written test.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/SP25PK042