UNZSOP018 Health Education and a Healthy Lifestyle

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
6/10/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa k práci v primární, sekundární a terciární sféře péče o zdraví. Cílem předmětu je studenty seznámit s problematikou životního stylu, úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách, s jejich riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Absolvováním předmětu studenti získají znalosti související s problematikou zdravého životního stylu, s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách, s jejími riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti budou disponovat dostatečnými znalostmi pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit. Odborné dovednosti: Po absolvování předmětu je student schopen identifikovat rizikové faktory související s problematikou zdravého životního stylu, s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách. Obecná způsobilost (kompetence): Po absolvování předmětu student dokáže efektivně edukovat o rizikových faktorech souvisejících s problematikou zdravého životního stylu, s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách. Studující bude schopen po absolvování předmětu metodicky vést a organizovat výchovnou péči o děti všech věkových skupin, vypracovávat programy výchovné péče a doporučovat úpravu prostředí. Dále bude schopen organizovat a účastnit se kampaní na podporu zdraví a prevence onemocnění, úrazů, šikany, domácího násilí a rizikového chování v dětském věku a hodnotit výsledky těchto programů.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled probírané látky přednášek: 1. Zdraví a jeho determinanty. Programy prevence a podpory zdraví. Zdravý životní styl. Životní a pracovní prostředí a jejich vliv na zdraví 2. Orientace na zdraví - zdravotnická politika a strategie, prevence v ošetřovatelství. Zjišťování kvality života, programy vedoucí ke zdravému životnímu stylu, program SZO "Zdraví pro všechny v 21. století" 3. Cíle výchovy ke zdraví. Metody výchovy ke zdraví. Podpora zdraví 4. Stres v dětském věku, stresory, projevy, následky působení stresu 5. Úrazy v dětském věku – dělení úrazů, rizikové faktory, 6. Týrání, zanedbávání a zneužívání dětí. Formy násilí. 7. Šikana, dítě jako oběť šikany, dítě jako agresor, stádia a následky šikany 8. Závislost na návykových látkách, dělení návykových látek, léčba a následná péče. Přehled probírané látky cvičení: 1. Prevence stresu, strategie zvládání stresu, zařízení pro krizovou pomoc 2. Prevence úrazů u dětí v různých věkových kategoriích 3. Edukace rodičů o rizicích úrazů u dětí, zajištění bezpečného prostředí 4. Prevence týrání, zanedbávání a zneužívání dětí v komunitní péči 5. Stockholmský syndrom. Syndrom týraného dítěte (syndrom CAN). Organizace a linky zaměřené na pomoc obětem a na prevenci 6. Varovné příznaky šikany, první pomoc, šikana z právního hlediska 7. Prevence závislostí na návykových látkách v primární, sekundární a terciální péči – alkohol, kouření, nealkoholové drogy 8. Prevence závislostí na návykových látkách v komunitní péči – závislost na internetu, gambling.
Literature
    required literature
  • PELCÁK, S. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9.
  • VRUBLOVÁ, Y. Výchova ke zdraví. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2018. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/.
  • PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. Management (Grada). ISBN 978-80-247-4751-4.
  • MACHOVÁ, J. KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
  • SVĚTNICKÁ, Gabriela. Zdravý životní styl. Opava, 2020. info
    recommended literature
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1357-4.
  • SEDLÁKOVÁ, G. a kol. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2. Zdravotní gramotnost a zdravotní politika: sborník textů pro kolokvium. Praha: Ústav pro zdravotní gramotnost, z.ú., 2017.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, diskuze, statická prezentace, produktivní práce s textem, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test - 80% úspěšnost.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UNZSOP018