FVP:UNZSOP018 Health Education and a Healthy - Course Information
UNZSOP018 Health Education and a Healthy Lifestyle
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2025
- Extent and Intensity
- 6/10/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pediatric nursing (programme FVP, PEDO)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa k práci v primární, sekundární a terciární sféře péče o zdraví. Cílem předmětu je studenty seznámit s problematikou životního stylu, úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách, s jejich riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Absolvováním předmětu studenti získají znalosti související s problematikou zdravého životního stylu, s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách, s jejími riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti budou disponovat dostatečnými znalostmi pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit. Odborné dovednosti: Po absolvování předmětu je student schopen identifikovat rizikové faktory související s problematikou zdravého životního stylu, s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách. Obecná způsobilost (kompetence): Po absolvování předmětu student dokáže efektivně edukovat o rizikových faktorech souvisejících s problematikou zdravého životního stylu, s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách. Studující bude schopen po absolvování předmětu metodicky vést a organizovat výchovnou péči o děti všech věkových skupin, vypracovávat programy výchovné péče a doporučovat úpravu prostředí. Dále bude schopen organizovat a účastnit se kampaní na podporu zdraví a prevence onemocnění, úrazů, šikany, domácího násilí a rizikového chování v dětském věku a hodnotit výsledky těchto programů.
- Syllabus (in Czech)
- Přehled probírané látky přednášek: 1. Zdraví a jeho determinanty. Programy prevence a podpory zdraví. Zdravý životní styl. Životní a pracovní prostředí a jejich vliv na zdraví 2. Orientace na zdraví - zdravotnická politika a strategie, prevence v ošetřovatelství. Zjišťování kvality života, programy vedoucí ke zdravému životnímu stylu, program SZO "Zdraví pro všechny v 21. století" 3. Cíle výchovy ke zdraví. Metody výchovy ke zdraví. Podpora zdraví 4. Stres v dětském věku, stresory, projevy, následky působení stresu 5. Úrazy v dětském věku – dělení úrazů, rizikové faktory, 6. Týrání, zanedbávání a zneužívání dětí. Formy násilí. 7. Šikana, dítě jako oběť šikany, dítě jako agresor, stádia a následky šikany 8. Závislost na návykových látkách, dělení návykových látek, léčba a následná péče. Přehled probírané látky cvičení: 1. Prevence stresu, strategie zvládání stresu, zařízení pro krizovou pomoc 2. Prevence úrazů u dětí v různých věkových kategoriích 3. Edukace rodičů o rizicích úrazů u dětí, zajištění bezpečného prostředí 4. Prevence týrání, zanedbávání a zneužívání dětí v komunitní péči 5. Stockholmský syndrom. Syndrom týraného dítěte (syndrom CAN). Organizace a linky zaměřené na pomoc obětem a na prevenci 6. Varovné příznaky šikany, první pomoc, šikana z právního hlediska 7. Prevence závislostí na návykových látkách v primární, sekundární a terciální péči – alkohol, kouření, nealkoholové drogy 8. Prevence závislostí na návykových látkách v komunitní péči – závislost na internetu, gambling.
- Literature
- required literature
- PELCÁK, S. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9.
- VRUBLOVÁ, Y. Výchova ke zdraví. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2018. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/.
- PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. Management (Grada). ISBN 978-80-247-4751-4.
- MACHOVÁ, J. KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
- SVĚTNICKÁ, Gabriela. Zdravý životní styl. Opava, 2020. info
- recommended literature
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1357-4.
- SEDLÁKOVÁ, G. a kol. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4.
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2. Zdravotní gramotnost a zdravotní politika: sborník textů pro kolokvium. Praha: Ústav pro zdravotní gramotnost, z.ú., 2017.
- VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, diskuze, statická prezentace, produktivní práce s textem, samostudium.
- Assessment methods (in Czech)
- Splnění 80% docházky ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test - 80% úspěšnost.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UNZSOP018