FVP:UNZSOP032 Psychology in Healthcare - Course Information
UNZSOP032 Psychology in Healthcare
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 10/20/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Renáta Kohutová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Timetable
- Thu 24. 10. 8:05–13:00 C311, 13:55–17:10 C311
- Timetable of Seminar Groups:
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pediatric nursing (programme FVP, PEDO)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam psychologie ve zdravotnictví. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování sestry. Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k nemocnému dítěti, jeho rodičům nebo pečujícím osobám, ale také k umírajícím nemocným, nemocným v resuscitační péči apod. Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do zdravotnické psychologie. Osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání. 2. Adaptační mechanismy, poruchy adaptace. 3. Psychologická problematika hospitalizace, profesionální deformace. 4. Vztah pacient-zdravotník-rodina. 5. Psychologie bolesti, strachu, úzkosti a deprese. 6. Psychický stres, syndrom vyhoření a civilizační choroby, prevence stresu. 7. Psychologický přístup k dítěti s onkologickým onemocněním. problematika umírání. 8. Psychologický přístup k dítěti s interním onemocněním 9. Psychologický přístup k dítěti s chirurgickým onemocněním, k dětem po transplantaci. 10. Autoplastický obraz nemoci. Subjektivní prožívání nemoci. Zdravotník jako nemocný. 11. Produktivní a neproduktivní chování pediatrické sestry. 12. Psychologický přístup k dětem v bezvědomí. 13. Psychohygiena zdravotnického pracovníka. Osobnost terapeuta, psychoterapeutický rozhovor. 14. Duševní krize, psychologická první pomoc a intervence v krizi. Kvalita života.
- Literature
- required literature
- ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie. Praha. Grada, 2017. 2. dopl.vyd. ISBN 978-80-271-0155-9. info
- KEBZA, V. Psycholog ve zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2446-4. info
- HUMPL, L. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-562-4. info
- KELNAROVÁ, J. and E. MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3600-6. info
- recommended literature
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-736-7568-4.
- HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013, ISBN 978-80-742-9331-3
- PLEVOVÁ, I. and M. PUGNEROVÁ. Dětský výtvarný projev. Praha: Grada Publishing, 2022. info
- HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Online. Praha: Grada Publishing, 2022. info
- KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium. S každým tématem bude pracováno v rovině výkladu, interaktivní práce se studenty a také formou nácviků a sebezkušenostních technik.
- Assessment methods (in Czech)
- Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOP032