USPQK024 Besondere Bildung II

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petra Kostruhová
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(1) && USPQK022 Besondere Bildung I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si rozšíří výrazové prostředky - aktuální německou terminologii ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o německé terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti německé terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student prohloubí své znalosti o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- student rozšíří své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v německém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce
Odborné dovednosti:
- student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku
- student si dále prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- student rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
Obecné způsobilosti:
- student rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích
Osnova
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky německy mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 4. Psychopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 6. Somatopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 7. Logopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 8. Surdopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích, koordinovaná rehabilitace, komparace
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích
Literatura
    povinná literatura
  • BERNITZKE, F., TUPI, A. Heil- und Sonderpädagogik. Inklusive Pädagogik. Wien: Jugend & Volk, 2017. ISBN 978-3-7100-3359-9.
  • BIERMANN, A., GOETZE, H. Sonderpädagogik. Stuttgart: Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-017665-2.
  • BIEWER, G. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2017. ISBN 978-3-8252-4694-5.
  • LÜTJE-KLOSE, B., RIECKE-BAULECKE, T., WERNING, R. (Hrsg.). Inklusion in der Schule und Unterricht. Grundlagen in der Sonderpädagogik. Hannover: Kallmeyer, 2022. ISBN 978-3-7721-1157-2.
  • VERNOOIJ, M. A. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Wiebelsheim: Quelle&Meyer, 2007. ISBN 978-3-494-01425-8.
    doporučená literatura
  • ELLINGER, S., WITTROCK, M. (Hrsg.). Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Stuttgart: Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-018868-6.
  • FISCHER, D. Heilpädagogik – ein Versprechen. Würzburg: Ed. Bentheim, 2009. ISBN 978-3-934471-79-5.
  • KAHLERT, J, HEIMLICH, U. (Hrsg.). Inklusion in Schule und Unterricht. Wege zur Bildung für alle. Stuttgart: Kohlhammer, 2014. ISBN 978-3-17-025725-2.
  • KLUTH, P., DANAHER, S. Inklusion in der Praxis. 100 Tipps und Tricks für den differenzierten Unterricht. Mülheim: Verlag an der Ruhr, 2016. ISBN 978-3-8346-3108-4.
  • TEXTOR, A. Einführung in die Inklusionspädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2015. ISBN 978-3-8252-4340-1.
    neurčeno
  • BUNDSCHUH, K., WINKLER, C. Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik. München: Ernst Reinhardt, 2019. ISBN 978-3-8252-5286-1.
  • LINDMEIER, B., LINDMEIER, C. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Stuttgart: Kohlhammer, 2012. ISBN 978-3-17-019808-1.
  • NOVOTNY, K. (Hrsg.). Pädagogik in der Sonderpädagogik. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2010. ISBN 978-3-8340-0744-5.
  • REICHENBACH, C., THIEMANN, H. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Dortmund: Borgmann, 2018. ISBN 978-3-8080-0847-8.
  • STEIN, M. Allgemeine Pädagogik. München: Ernst Reinhardt, 2017. ISBN 978-3-8252-4791-1.
  • Zezulková, L. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Vstupní jazyková úroveň B1 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy II.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2024.