USPQK031 Poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami jazykového a řečového vývoje

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Karolína Janštová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 18. 10. 13:55–15:30 C202, Pá 1. 11. 13:05–16:20 C303, Pá 22. 11. 11:25–13:00 C209, Pá 6. 12. 10:35–12:10 C206
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je orientovat se v procesu speciálněpedagogického poradenství a intervence u dětí/žáků s poruchami jazykového a řečového vývoje a s rizikovými projevy v uvedené oblasti. Poskytovat včasnou logopedickou intervenci a realizovat intervenci u žáků s doporučením podpůrných opatření v souladu s individuálním vzdělávacím plánem. Poskytovat poradenské služby a informace o kompenzačních a dalších pomůckách uplatnitelných při vzdělávání.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí vysvětlit procesní schémata řešení výchovných a studijních problémů v inkluzivním vzdělávání
- student umí zdůvodnit základní východiska koncepčního a legislativního rámce procesu školní inkluze dětí/žáků s poruchami řečového a jazykového vývoje
- student umí pojmenovat obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady a možnosti využití informačních technologií ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí charakterizovat obtíže žáků s narušenou komunikační schopností zasahujících do vyučovacího procesu
- student umí definovat druhy narušené komunikační schopnosti a specifické poruchy učení, jejich specifické projevy, charakterizovat metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání
Odborné znalosti specifické:
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v základní škole speciální
Odborné dovednosti:
- student umí uplatnit metodické a koordinační dovednosti při tvorbě systému speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství
- student umí zpracovávat programy inkluze dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí poskytovat nejnáročnější speciálněpedagogické služby (speciálněpedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálněpedagogických metod) pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností ve škole a koordinovat speciálněpedagogické poradenské služby na škole
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky s poruchami jazykového a řečového vývoje
- student umí participovat na vytváření individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem zkvalitnění péče o skupiny žáků s narušenou komunikační schopností nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte/žáka s poruchami jazykového a řečového vývoje s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost
Odborné dovednosti specifické:
- student je schopen samostatně aplikovat logopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků s poruchami jazykového a řečového vývoje
- student je schopen poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků u žáků s poruchami jazykového a řečového vývoje
Osnova
  • 1. Komunikační kompetence ve školních kurikulárních dokumentech (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální)
  • 2. Koncepce poradenského systému ve školství při poskytování služeb žákům s poruchami řečového a jazykového vývoje
  • 3. Pedagogická intervence - východiska
  • 4. Pedagogická intervence žákům s poruchami řečového a jazykového vývoje, kteří nevyžadují úpravu vzdělávacího programu
  • 5. Stanovování prvního stupně podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a specifickými poruchami učení na podkladě vady řeči (plán pedagogické podpory)
  • 6. Pedagogická intervence žákům s narušenou komunikační schopností
  • 7. Stanovování 2. – 5. stupně podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností (individuální vzdělávací plán)
  • 8. Metodická podpora pedagogům a zákonným zástupcům žáků s vadou řeči k provádění stanovených logopedických cvičení žáka
  • 9. Podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje k vytváření primárních školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení
  • 10. Příprava a realizace kolektivních logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a jejich vyhodnocování I
  • 11. Příprava a realizace individuálních logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a jejich vyhodnocování II
  • 12. Tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace, tvorba pracovních listů
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5712-3.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
    doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Mutismus. Metodika reedukace. Praha: Septima, 2007. ISBN 978-80-7216-241-3.
  • LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367- 901-9.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
    neurčeno
  • KOPEČNÝ, P. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7339-5.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami jazykového a řečového vývoje. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Průběžné plnění zadaných korespondenčních úkolů ve stanovených termínech.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQK031