FVP:USPQK037 Znakový jazyk II - Informace o předmětu
USPQK037 Znakový jazyk II
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Alena Hendrychová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Rozvrh
- Pá 27. 9. 13:05–15:30 C203, Pá 4. 10. 13:05–15:30 C202, Pá 15. 11. 16:25–18:50 C202
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(2) && USPQK018 Znakový jazyk I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (program FVP, SPEP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je navázat na Základy znakového jazyka I, jak v rámci teorie, tak v rámci praktického vyučování znakového jazyka a budování další znakové zásoby. Student je seznamován v dílčích prohlubujících souvislostech s tématem komunikace a potřeby osob se sluchovým postižením ve společnosti a absolvuje exkurzi do zařízení pro osoby se sluchovým postižením, ať už v resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, tak v rámci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v problematice osob se sluchovým postižením
- student zná teoretické souvislosti s tématem komunikačních systémů osob se sluchovým postižením
- student rozumí základní terminologii a legislativním opatřením
- student se orientuje v hlavních odlišnostech a potřebách osob se sluchovým postižením
Odborné dovednosti:
- student dokáže používat základní pozice rukou, v rámci jednotlivých znaků z běžného života
- student umí používat znaky doporučené znakové zásoby
- student umí používat klasifikátory a specifické znaky
- student je schopen reflektovat a použít práci celého těla, spojenou s vizuálně pohybovými prostředky komunikace
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně komunikovat v rámci dané i rozšířené znakové zásoby
- student umí aplikovat zásobu znaků do běžné komunikace, rozhovoru a vyprávění - Osnova
- 1. Úvod do studia
- 2.-4. Opakování základní slovní zásoby
- 5.-6. Zápor, rozkaz a otázka v českém znakovém jazyce
- 7.-8. Číslovky, vyjádření času (přítomnost, budoucnost a minulost)
- 9. Práce s prostorem, inkorporace znaků
- 10. Specifické znaky – nejčastěji používané
- 11. Komunikace s osobami se sluchovým postižením v praxi
- 12. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením - exkurze
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
- KISVETROVÁ, H. Osoby se zdravotním postižením: vybrané kapitoly II: sluchové postižení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4065-1.
- LANGER, J. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3746-0.
- MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
- RŮŽIČKOVÁ, M. Učíme se českou znakovou řeč: společná učebnice pro děti předškolního věku a jejich rodiče. Praha: Septima, 2012. ISBN 978-80-7216-302-1.
- doporučená literatura
- CÉZOVÁ, V. Jsem jedno [ucho] 2020. Praha: Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, 2020. ISBN 978-80-270-8182-0.
- ČEŇKOVÁ, I. Úvod do teorie tlumočení. Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-09-9.
- FALTÍNOVÁ, R. Vlastní jména osobní v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-32-7.
- LEIGH, I. W., ANDREWS, J. F. Deaf People and Society: Psychological, Sociological, and Educational Perspectives. New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-90814-7.
- VYSUČEK, P. Specifické znaky v českém znakovém jazyce – praktická cvičení. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-55-0.
- neurčeno
- KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.
- MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-00-6.
- PEŠKOVÁ, K. Neslyšící tlumočníci v pracovním týmu. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-22-2.
- POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1300-0.
- PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.
- PAVLIŇÁKOVÁ, Z., ZARUBOVÁ, P. Znakový jazyk II. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v hodinách (min. 80 % docházky), teoretický písemný zápočtový test (úspěšné splnění dle hodnotících indikátorů je podmínkou k ústnímu rozhovoru), rozhovor s lektorem v českém znakovém jazyce, vlastní vyprávění.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQK037