USPQP005 Psychopathology

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2025
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petr Nilius (lecturer)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Denisa Janků
Timetable
Tue 18. 11. 12:15–15:30 C203, Fri 5. 12. 11:25–18:50 C310
  • Timetable of Seminar Groups:
USPQP005/A: Tue 18. 11. 15:35–18:50 C203, Tue 2. 12. 12:15–19:40 C203, P. Nilius
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Psychopatologie představuje klíčový základ pro porozumění atypickému vývoji a psychopatologickým projevům v kontextu speciální pedagogiky. Studijní předmět integruje současné teoretické přístupy s praktickou aplikací v oblasti vzdělávání a podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Důraz je kladen na bio-psycho-sociální model, vývojové trajektorie, resilience faktory a evidence-based intervence v školním prostředí. Cílem přednášek je poskytnout studentům orientaci v psychopatologii v kontextu vzdělávání a současných trendů, propojit klasické učebnicové znalosti s kritickým pohledem na kontroverze, které se objevují v praxi škol a poradenství.

V obecné části předmětu se studenti seznámí se základními pojmy a oblastmi psychopatologie, získají základy porozumění psychiatrických syndromů, zorientují se v hranicích normy a patologie, včetně etiologie a klasifikace duševních nemocí a stavů.

Ve speciální části předmětu se dále studenti seznámí se základními diagnózami a skupinami diagnóz psychiatrických poruch a onemocnění dle platných klasifikací nemocí (MKN-10 / MKN-11 a DSM 5). Pozornost bude věnována příčinám, projevům, diagnostice, terapii, prognóze jednotlivých psychiatrických onemocnění a stavů v rámci vývojové perspektivy a možnostem působení oboru speciální pedagogika.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student prokáže znalost základních pojmů a teoretických konceptů týkajících se psychopatologie jako vědního oboru
- student zná pojetí normality a vychází z něj pro zkoumání lidské psychiky a psychopatologických jevů
- student umí identifikovat a charakterizovat poruchy základních psychických funkcí
- student zná vybrané poruchy základních psychických funkcí ve vazbě na dětský věk
- student se orientuje v odlišné psychopatologii osob se zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, které se týkají psychopatologie a jejich vybraných otázek
- student umí posoudit normalitu a patologii v oblasti duševních poruch
- student dokáže samostatně identifikovat některé vybrané psychopatologie u dětí a u osob se zdravotním postižením s návazností na psychologii osobnosti a pojetí normality
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně diskutovat o palčivých otázkách současného výskytu psychopatologických poruch u lidí obecně, ale také v dětském věku a u osob se zdravotním postižením
- student prakticky zná zařízení intervenční pomoci pro osoby, u kterých se objeví psychopatologické odchylky
- student umí analyzovat systém třídění psychopatologických poruch
Výstupy:
1) Porozumění základní psychopatologii a její aplikaci v prostředí školy.
2) Orientace v současných kontroverzích (neurodiverzita, medikalizace, digitální vlivy).
3) Schopnost reflektovat roli speciálního pedagoga v systému duševního zdraví.
4) Připravenost pracovat v multidisciplinárním kontextu a podílet se na prevenci i intervencích.
Syllabus (in Czech)
OKRUHY STUDIA NA ZÁPOČET:
1) Úvod do studia psychopatologie. Organizace psychiatrické péče v ČR. Klasifikace duševních poruch a poruch chování dle platných klasifikačních systémů.
2) Působení speciálního pedagoga v klinické praxi
3) Etiopatogeneze neuropsychiatrických poruch – vymezení pojmu normy a normality. Vývojová perspektiva rozvoje duševních onemocnění. Faktory související s rozvojem neuropsychiatrických poruch.
4) Obecná část psychiatrie – Poruchy vnímání, myšlení, vědomí a pozornosti, emocí, intelektu, paměti, pudů, vůle a chování, poruchy osobnosti;
5) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 1. – Poruchy intelektu
6) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 2. – Poruchy komunikace
7) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 3. – Poruchy autistické spektra,
8) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 4. – Poruchy pozornosti - ADHD
9) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 5. – Poruchy učení a výukové obtíže.
10) Poruchy chování a emocí specifické pro dětství
11) Organické duševní poruchy včetně symptomatických
12) Poruchy duševní a poruchy chování způsobené užíváním psychoaktivních látek
13) Schizofrenie‚ poruchy schizotypální a poruchy s bludy
14) Afektivní poruchy (poruchy nálady)
15) Neurotické‚ stresové a somatoformní poruchy
16) Syndromy poruch chování‚ spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory
17) Vývojové poruchy osobnosti (disharmonický vývoj)
18) Poruchy osobnosti a chování u dospělých
Literature
    required literature
  • Orel, M. a kol. Psychopatologie. 3. akt. a dopl. vyd.. Praha: Grada, 2020.
  • Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (n.d.). MKN-10 klasifikace [Elektronická databáze]. https://mkn10.uzis.cz/
    recommended literature
  • Vágnerová, M. (2020). Současná psychopatologie pro pomáhající profese (6. vydání). Portál
  • American Psychiatric Association. (2023). DSM-5-TR: Diagnostická kritéria: Praktická příručka s kódy MKN-10 a MKN-11 (P. Mohr, J. Libiger, & P. Pavlovský, Eds.). Hogrefe – Testcentrum
  • Hosák, L., Hrdlička, M., Libiger, J. a kol.(2015). Psychiatrie a pedopsychiatrie. Karolinum.
Assessment methods (in Czech)
- Docházka a aktivní účast studenta na seminářích.
- Splnění písemného testu v minimálním rozsahu 75/100.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/USPQP005