FVP:USPQP017 Reeducation of Specific Learni - Course Information
USPQP017 Reeducation of Specific Learning Disabilities
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Radana Petrželová (seminar tutor)
- Guaranteed by
- PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Timetable of Seminar Groups
- USPQP017/A: Mon 30. 9. 9:45–12:10 C303, Mon 7. 10. 9:45–12:10 C303, Mon 14. 10. 9:45–12:10 C306, Mon 21. 10. 9:45–12:10 C306, Mon 11. 11. 9:45–12:10 C303, Mon 18. 11. 9:45–12:10 C209, Mon 25. 11. 8:05–9:40 C303, 9:45–12:10 C303, R. Petrželová
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2) && USPQP016 Counseling and Intervention fo
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education of Persons with Impaired Communication Abilities (programme FVP, SPEP)
- Special Education with Focus on Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives
- The aim of the subject is to equip the student with basic knowledge about the care and support options for pupils with specific learning disabilities. The subject provides a basic overview of available and current re-education procedures applied to students with specific learning disabilities.
- Learning outcomes
- Expertise:
- the student orients himself in the field of re-education of students with specific learning disabilities
- the student will explain the issue of re-education and intervention
Professional skills:
- the student manages to apply the basic methods of re-education of students with specific learning disabilities
- the student can design a re-education lesson
General qualifications:
- the student can adequately reflect the special educational needs of pupils with specific learning disabilities
- the student can search for new knowledge in the field of re-education in order to apply it to special educational care - Syllabus
- 1. Basic information about re-education and the organization of re-education care
- 2. Partial functions and their deficits
- 3. Auditory perception and its stimulation
- 4. Stimulation of visual perception
- 5. Stimulation of spatial and right-left orientation
- 6. Fine and gross motor skills and their stimulation
- 7. Re-education lesson plan
- 8. Correction/re-education of dyslexia
- 9. Acquiring the Czech language - recognizing letters
- 10. Dysgraphia and its re-education
- 11. Reeducation of dysortographic difficulties
- 12. Dyscalculia and its re-education
- Literature
- required literature
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
- BLAŽKOVÁ, R. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8673-9.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5714-7.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
- ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
- recommended literature
- BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
- MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 978-80-7311-166-3.
- POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-931-6.
- SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
- not specified
- BARTOŇOVÁ, Mi. Kapitoly ze specifických poruch učení II: reedukace specifických poruch učení. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
- COULTER, S., KYNMAN, L., MORLING, E., GRAYSON, R., WING, J. Supporting Children with Dyspraxia and Motor Co-ordination Difficulties. New York: Routledge, 2015. ISBN 978-1-138-85507-6.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie: metody reedukace, výuky a hodnocení. Praha: D + H, 2020. ISBN 978-80-87295-30-4.
- KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. a kol. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1219-3.
- POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
- VIKTORIN, J. Reedukace specifických poruch učení. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Assessment methods
- Active participation in the seminar (100% attendance required), development of a re-education tool and re-education lesson plan.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/USPQP017