USPQK006 Neurologie pro speciální pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
6/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MUDr. Alice Nogolová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
MUDr. Alice Nogolová, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Student získá základní orientaci základů neurologie ve výši podstatné pro speciálního pedagoga. Seznámí se s terminologií a dokáže se orientovat ve vybraných tématech, která souvisí s edukací dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vycházejí z parametrů orientace v diagnostických materiálech a v dostupných informacích o příčinách a symptomech daného postižení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí popsat zákonitosti vývoje centrálního nervového systému v předporodním období
- student umí definovat pojmy z neurologie týkající se vybraných souvislostí s dětským věkem
- student zná podstatu vybraných neurologicky vzniklých postižení v dětském věku a jejich symptomy
- student popíše epilepsii i její etiologické faktory a intervenci záchvatu, popř. léčbu a souvislosti v dětském věku
- student definuje nejčastější úrazy mozku v dětském věku
- student zná pohybový vývoj jedince
- student umí také vysvětlit funkci jednotlivých systémů, event. jejich odlišností
Odborné dovednosti:
- student je schopen orientovat se v terminologii a nabyté vědomosti používat v praxi speciálního pedagoga
- student umí využít diagnostických závěrů z neurologie pro stanovení systematického edukačního profilu dítěte/žáka
- student umí vlastními slovy popsat anatomické a fyziologické odchylky od normálu při speciální pedagogické diagnostice
Obecné způsobilosti:
- student je schopen mezioborové spolupráce
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost, i přes neurologické onemocnění, diagnózu dítěte
- student umí uplatňovat vhodné způsoby komunikace při spolupráci se zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami při aplikaci stimulačních, nápravných, reedukačních a kompenzačních činností
Syllabus (in Czech)
  • 1. Repetitorium medicínské propedeutiky
  • 2. Vyšetřovací metody
  • 3. Úvod do anatomie nervového systému
  • 4. Vývoj nervového systému s přihlédnutím k dětskému věku
  • 5. Neurologické syndromy, jejich význam v dětském věku, diagnostické přístupy k nim
  • 6. Pohybový aparát, vývoj hybnosti jednotlivých období
  • 7. Dětská mozková obrna
  • 8. Epilepsie
  • 9. Lehký mozková dysfunkce, porucha pozornosti s hyperaktivitou, prostá porucha pozornosti
  • 10. Úrazy centrálního nervového systému
  • 11.-12. Kazuistické studie a příklady neurologických onemocnění v praxi, diskuze
Literature
    required literature
  • SEIDL, Z. Neurologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2733-2.
  • SEIDL, Z., OBENBERGER, J. Neurologie pro studium a praxi. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
  • ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6.
  • WABERŽINEK, G., KRAJÍČKOVÁ, D. a kol. Základy obecné neurologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0803-0.
  • WABERŽINEK, G., KRAJÍČKOVÁ, D. a kol. Základy speciální neurologie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1020-5.
    recommended literature
  • GULANICK, M., MYERS, J. L. Nursing Care Plans: Diagnoses, Interventions, and Outcomes. Philadelphia, PA: Elsevier, 2016. ISBN 978-0-323-42818-7.
  • KADAŇKA, Z. Učebnice obecné neurologie. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-0639-0.
  • KOMÁREK, V., ZUMROVÁ, A. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-492-8.
  • PIŤHA, J. a kol. Myasthenia gravis a ostatní poruchy nervosvalového přenosu. Praha: Maxdorf, 2010. ISBN 978-80-734-5230-8.
  • TYRLÍKOVÁ, I., BAREŠ, M. Neurologie pro nelékařské obory. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. ISBN 978-80-7013-540-2.
    not specified
  • ARKER, S. Lidské tělo - ilustrovaný průvodce jeho strukturou, fungováním a poruchami (+DVD trojrozměrná zobrazení a mikrofotografie). Praha: Knižní klub, 2008. ISBN 978-80-242-2211-0.
  • HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0529-3.
  • KÁŠ, S. Neurologie v běžné lékařské praxi. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-339-1.
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v OSE procesu. Brno: NCONZO, 2004. ISBN 80-7013-324-4.
  • ZEMÁNKOVÁ, M. Pohyb nad zlato. Olomouc: Univerzita Palackého, 1996. ISBN 80-85783-11-8.
  • BENEŠOVÁ, K. Vybrané kapitoly z medicínské propedeutiky. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky v semináři a odevzdání seminární práce na vybrané téma v minimálním rozsahu 4-6 stran je podmínkou přihlášení k zápočtu. Úspěšné vykonání zápočtového testu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.