USPQK024 Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy II

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
9/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petra Kostruhová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Petra Kostruhová
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Studenti si rozšíří výrazové prostředky - aktuální německou terminologii ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o německé terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti německé terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student prohloubí své znalosti o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- student rozšíří své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v německém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce
Odborné dovednosti:
- student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku
- student si dále prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- student rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
Obecné způsobilosti:
- student rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích
Syllabus (in Czech)
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky německy mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 4. Psychopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 6. Somatopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 7. Logopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 8. Surdopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v německy mluvících zemích
  • 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích, koordinovaná rehabilitace, komparace
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích
Literature
    required literature
  • BERNITZKE, F., TUPI, A. Heil- und Sonderpädagogik. Inklusive Pädagogik. Wien: Jugend & Volk, 2017. ISBN 978-3-7100-3359-9.
  • BIERMANN, A., GOETZE, H. Sonderpädagogik. Stuttgart: Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-017665-2.
  • BIEWER, G. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2017. ISBN 978-3-8252-4694-5.
  • LÜTJE-KLOSE, B., RIECKE-BAULECKE, T., WERNING, R. (Hrsg.). Inklusion in der Schule und Unterricht. Grundlagen in der Sonderpädagogik. Hannover: Kallmeyer, 2022. ISBN 978-3-7721-1157-2.
  • VERNOOIJ, M. A. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Wiebelsheim: Quelle&Meyer, 2007. ISBN 978-3-494-01425-8.
    recommended literature
  • ELLINGER, S., WITTROCK, M. (Hrsg.). Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Stuttgart: Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-018868-6.
  • FISCHER, D. Heilpädagogik – ein Versprechen. Würzburg: Ed. Bentheim, 2009. ISBN 978-3-934471-79-5.
  • KAHLERT, J, HEIMLICH, U. (Hrsg.). Inklusion in Schule und Unterricht. Wege zur Bildung für alle. Stuttgart: Kohlhammer, 2014. ISBN 978-3-17-025725-2.
  • KLUTH, P., DANAHER, S. Inklusion in der Praxis. 100 Tipps und Tricks für den differenzierten Unterricht. Mülheim: Verlag an der Ruhr, 2016. ISBN 978-3-8346-3108-4.
  • TEXTOR, A. Einführung in die Inklusionspädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2015. ISBN 978-3-8252-4340-1.
    not specified
  • BUNDSCHUH, K., WINKLER, C. Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik. München: Ernst Reinhardt, 2019. ISBN 978-3-8252-5286-1.
  • LINDMEIER, B., LINDMEIER, C. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Stuttgart: Kohlhammer, 2012. ISBN 978-3-17-019808-1.
  • NOVOTNY, K. (Hrsg.). Pädagogik in der Sonderpädagogik. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2010. ISBN 978-3-8340-0744-5.
  • REICHENBACH, C., THIEMANN, H. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Dortmund: Borgmann, 2018. ISBN 978-3-8080-0847-8.
  • STEIN, M. Allgemeine Pädagogik. München: Ernst Reinhardt, 2017. ISBN 978-3-8252-4791-1.
  • Zezulková, L. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Vstupní jazyková úroveň B1 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.