USPQK034 Speciálně pedagogická diagnostika logopedická

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
9/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí/žáků s narušenou komunikační schopností, vytýčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory a rozsahu intervenčních činností. Pozornost bude věnována vyhledávání žáků s rizikem vzniku narušené komunikační schopnosti a vybraným diagnostickým metodám, které lze uplatnit v rámci orientačního logopedického vyšetření. Důraz bude kladen na diagnostiku předpokladů rozvoje čtenářské gramotnosti, analýzu získaných údajů a jejich vyhodnocení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí vyjmenovat metody a principy logopedické diagnostiky při vzdělávacích problémech žáků
- student umí popsat zásady orientační logopedické diagnostiky žáka s rizikem vzniku narušené komunikační schopnosti
- student umí popsat fáze logopedické diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka s narušenou komunikační schopností
- student umí objasnit specifika vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností
- student umí vysvětlit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáka s narušenou komunikační schopností
- student umí vysvětlit dopad narušené komunikační schopnosti na proces učení, jeho mechanismy
- student umí charakterizovat obtíže žáků vyplývající z narušené komunikační schopnosti a zasahujících do vyučovacího procesu
- student umí definovat druhy narušené komunikační schopnosti, jejich specifické projevy, charakterizovat metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické a psychologické diagnostiky u žáků s narušenou komunikační schopností pro účely stanovení podpůrných opatření a zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s vadami řeči a potřebou využívání náhradních komunikačních systémů
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
Odborné dovednosti:
- student umí poskytovat speciálněpedagogickou diagnostiku logopedickou a uplatňovat nové speciálněpedagogické metody pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí iniciovat depistážní činnosti zaměřené na děti a žáky se zvýšeným rizikem vzniku narušené komunikační schopnosti
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníkům školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky s narušenou komunikační schopností a propagovat jejich zavádění do výuky
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči
- student umí samostatně aplikovat logopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se symptomatickými poruchami řeči
Obecné způsobilosti: - student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student je schopen konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student je schopen poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně s narušenou komunikační schopností ve spolupráci a v návaznosti na jiné obory
Syllabus (in Czech)
  • 1. Speciálněpedagogická diagnostika logopedická, teoretická východiska
  • 2. Orientační diagnostika jazykových a řečových dovedností
  • 3. Obecné a speciální metody logopedické diagnostiky
  • 4. Diagnostika dle jazykových rovin (foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, pragmatická)
  • 5. Dopady narušené komunikační schopnosti na vzdělávání
  • 6. Analýza diagnostických závěrů pro účely podpůrných opatření (plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán)
  • 7. Specifika žáka s narušenou komunikační schopností
  • 8. Deficity dílčích funkcí
  • 9. Diagnostické kompetence školního speciálního pedagoga – logopeda
  • 10. Mezioborová spolupráce
  • 11. Spolupráce s rodiči a dětmi
  • 12. Repetitorium učiva
Literature
    required literature
  • ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • FEUERSTEIN, R., FALÍK, L. J., FEUERSTEIN, R. S., BOHÁCS, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.
  • KEJKLÍČKOVÁ, I. Vady řeči u dětí. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3941.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
  • ROSENFELD-JOHNSON, R. Assessment and Treatment of the Jaw. USA: TalkTools, 2005. ISBN 978-1-932460-25-X.
    recommended literature
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5712-3.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
    not specified
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • CHLEBORADOVÁ, B., KOPEČNÝ, P. Speciálněpedagogická diagnostika logopedická. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9643-1.
  • KOPEČNÝ, P., CHLEBORADOVÁ, B. Komunikační a simulační techniky logopedické. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9599-1.
  • LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367- 901-9.
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Aplikace diagnostického postupu vybraných dílčích způsobilostí komunikační kompetence dle pokynů vyučující. Kombinovaná zkouška (ústní/praktická).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.