USPQP033 Symptomatické poruchy řeči

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Seznámení s faktory ovlivňujícími vývoj řeči u dětí se zdravotním postižením v oblasti receptivní i expresivní složky řeči. Důraz bude kladen na vývoj porozumění a sdělování v kontextu narušeného vývoje řeči v raném vývojovém období. Pozornost bude věnována aspektům plánování podpory rozvoje dílčích způsobilostí jazykové a komunikační kompetence za účelem snížení sekundárních důsledků zdravotního postižení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků
- student umí vysvětlit zákonitosti procesu učení, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá
- student umí charakterizovat obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu
Odborné znalosti specifické:
- student umí reprodukovat vysoce specializované teoretické znalosti biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje jazykových a komunikačních dovedností v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v základní škole speciální
Odborné dovednosti:
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagovat jejich zavádění do výuky
- student umí poskytnout instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat logopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se symptomatickými poruchami řeči v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči
Obecné způsobilosti:
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student je schopen poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami
Syllabus (in Czech)
  • 1. Komunikace, komunikační kompetence, vymezení základních pojmů
  • 2. Zpracování smyslové informace
  • 3. Vzájemné vztahy procesů porozumění a sdělování, diagnostika vývoje v oblasti komunikace
  • 4. Komunikace v raném období, předverbální období v ontogenetickém vývoji řeči
  • 5. Znaky podpořené komunikace v rané péči
  • 6. Podíl nervové činnosti na osvojování řeči, problémy při osvojování jazyka u nemluvících dětí
  • 7. Podpora rozvoje komunikativní kompetence, proces osvojování komunikativní kompetence
  • 8. Podmínky osvojování komunikativní kompetence podpůrnými prostředky
  • 9. Raná podpora rozvoje komunikace dětem s tělesným postižením, podpůrná komunikace v každodenním životě
  • 10. Metody podpůrné komunikace, uplatňování podporované komunikace
  • 11. TEACCH - komunikační přístup orientovaný na celostní rozvoj osob s poruchami autistického spektra
  • 12. Facilitovaná komunikace
Literature
    required literature
  • ČERVENKOVÁ, B. Vývojová verbální dyspraxie. Brno: Erithacus, 2022. ISBN 978-80-908702-0-8.
  • KOUKOLÍK, F. Já. O mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3021-2.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.
  • ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
    recommended literature
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-124-7.
  • KULIŠŤÁK, P. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-554-7.
  • ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
  • VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
    not specified
  • DLOUHÁ, O. et al. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-314-2.
  • MIKULAJOVÁ, M., DOSTÁLOVÁ, A. Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina. Bratislava: Dialóg, 2004. ISBN 80-968502-2-9.
  • PAGLIANO, P. J. The multisensory handbook: A guide for children and adults with sensory learning disabilities. Abingdon: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-59754-8.
  • VAŠÍKOVÁ, J., ŽÁKOVÁ, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2018. ISBN 978-80-7454-798-0.
  • VITÁSKOVÁ, K. a kol. Komunikační, jazykové a orofaciální procesy v logopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5466-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. Symptomatické poruchy řeči. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Studentům bude udělen zápočet na základě prezentace tématu zadaného vyučujícím.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.