USPQP005 Psychopatologie

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Nilius (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základy a terminologií psychopatologie jako vědní disciplíny. Zaměřit se na pojetí normality a dětský věk s poruchami základních psychických funkcí, se systematickým utříděním těchto poruch a s návazností na normální nepatologické součásti psychiky.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student prokáže znalost základních pojmů a teoretických konceptů týkajících se psychopatologie jako vědního oboru
- student zná pojetí normality a vychází z něj pro zkoumání lidské psychiky a psychopatologických jevů
- student umí identifikovat a charakterizovat poruchy základních psychických funkcí
- student zná vybrané poruchy základních psychických funkcí ve vazbě na dětský věk
- student se orientuje v odlišné psychopatologii osob se zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, které se týkají psychopatologie a jejich vybraných otázek
- student umí posoudit normalitu a patologii v oblasti duševních poruch
- student dokáže samostatně identifikovat některé vybrané psychopatologie u dětí a u osob se zdravotním postižením s návazností na psychologii osobnosti a pojetí normality
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně diskutovat o palčivých otázkách současného výskytu psychopatologických poruch u lidí obecně, ale také v dětském věku a u osob se zdravotním postižením
- student prakticky zná zařízení intervenční pomoci pro osoby, u kterých se objeví psychopatologické odchylky
- student umí analyzovat systém třídění psychopatologických poruch
Syllabus (in Czech)
  • 1. Uvedení do problematiky (předmět psychologických věd, základní pojmy důležité pro patopsychologii, normalita a patologie, zdraví a nemoc, klasifikace prognóz, psychická anomálie a deficit, index stavu výkonnosti, vymezení patopsychologie a psychopatologie)
  • 2. Výskyt a význam patopsychologických a psychopatologických projevů (přechodné duševní poruchy, abnormální duševní projevy, chorobné projevy)
  • 3. Příčiny duševních poruch (vlivy prenatální, perinatální, postnatální)
  • 4. Rozpoznávání – diagnostikování nemoci (současný stav psychický, symptom, syndrom, nosologická jednotka, psychologické vyšetření)
  • 5. Klasifikace psychických, patopsychologických a psychopatologických jevů
  • 6. Závady a poruchy (vnímání, vědomí a spánku, pozornosti, paměti, myšlení, citů, nálad a afektů, jednání a vůle)
  • 7. Nemoc jako psychologický problém (sociální význam nemoci, postoje společnosti k nemocným)
  • 8. Zdraví a nemoc. Biopsychosociální pojetí zdraví
  • 9. Psychosomatické vztahy a onemocnění (předpoklady vzniku psychosomatických poruch, psychické problémy spojené se somatickým onemocněním)
  • 10. Psychické problémy spojené s nemocí v dětském věku (reakce rodičů na onemocnění jejich dítěte, reakce dítěte na vlastní nemoc, emoční reakce, rozumové zpracování choroby, vliv na osobnost)
  • 11. Psychologická problematika jedinců se zdravotním postižením (výskyt a příčiny vzniku zdravotního postižení, psychické změny vyplývající z vrozeného postižení, rodina dítěte s postižením, vývoj dítěte s vrozeným postižením, psychická adaptace na získané postižení, dospělost člověka s postižením, sociální význam zdravotního postižení)
  • 12. Repetitorium učiva
Literature
    required literature
  • KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4434-0.
  • KOTASOVÁ, J. Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-30-4.
  • OREL, M. a kol. Psychopatologie: nauka o nemocech duše. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
  • SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
    recommended literature
  • CHRASTINA, J. a kol. Sexualita a intimita v závěru života. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5304-0.
  • MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-263-7.
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-430-4.
  • RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P., JANOTOVÁ, D. Psychiatrie minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-582-4.
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Strážní andělé života a smrti. Benešov: RUAH o.p.s., 2016. ISBN 978-80-270-0342-6.
    not specified
  • HØJHOLT, C. Psychology and the Conduct of Everyday Life. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1317-5996-92.
  • RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-287-4.
  • SVOBODA, M. a kol. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-154-9.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
  • VYBÍRAL, Z., ROUBAL, J. Současná psychoterapie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-628-7.
  • KOUKOLA, B. Psychopatologie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Docházka a aktivní účast studenta na seminářích. Splnění korespondenčních úkolů zadaných vyučujícím před samotným písemným testem.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.