USPQP011 Terapeutické metody ve speciální pedagogice

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky práce s terapiemi a terapeutickými a aktivizačními technikami v rámci edukace žáků v základní škole speciální. Konkrétně se student seznámí s teoretickými koncepty, které jsou vhodné pro práci právě s cílovou skupinou a začleněním těchto terapeutických aktivit do školních vzdělávacích programů, které naplňují určité klíčové kompetence. Student je takto připravován zabezpečit terapeutické aktivity pro žáky s těžkým postižením více vadami a s těžšími stupni mentálního postižení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student je schopen definovat a teoreticky vymezit terapie ve speciální pedagogice směrem k vybrané skupině žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (s těžším mentálním postižením a souběžným postižením více vadami)
- student charakterizuje cíle a metody vybraných terapeutických a aktivizačních metod
- student vysvětlí význam využívání terapií v prostředí základní školy speciální
- student zná specifika vybrané skupiny žáků a definuje jejich speciální vzdělávací potřeby
- student umí charakterizovat vybrané terapie a přiřadit je k určité oblasti rozvoje žáků
- student se orientuje v tématech rozvoje senzomotoriky, psychomotoriky, sociomotoriky žáků s těžkým zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student dokáže aplikovat konkrétní terapeutické metody, či přístupy v práci s konkrétními žáky
- student dokáže přizpůsobit terapii edukačnímu procesu ve škole a začlenit ji do určitých vzdělávacích oblastí
- student umí využít podporu terapeutických metod směrem k rozvoji klíčových kompetencí žáků
- student individuálním způsobem aplikuje terapie a terapeutické techniky
Obecné znalosti:
- student zná podstatu a záměr terapií a terapeutických metod využívaných ve speciálněpedagogické praxi
- student umí posoudit individuální využití terapií a terapeutických metod dle typu a stupně postižení, dle situace
- student umí identifikovat žákovy speciální vzdělávací potřeby a zařadit do edukace adekvátní přístupy, postupy a strategie
Syllabus (in Czech)
  • 1. Definice a vymezení terapeutických metod, terapií a aktivizačního přístupu ve speciální pedagogice
  • 2. Cíl, záměr a podstata využívání terapeutických metod v souvislosti s vybranou skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – žáků s těžším stupněm mentálního postižení a žáků se souběžným postižením více vadami
  • 3. Proces a fáze terapií, organizace využívání terapií v základní škole speciální v návaznosti na Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální
  • 4. Vybrané zaměření intervencí a terapií na rozvoj psychomotoriky, senzomotoriky a sociomotoriky
  • 5. Vybrané koncepce terapií specificky užívaných v základní škole speciální – celostní muzikoterapie
  • 6. Vybrané koncepce terapií specificky užívaných v základní škole speciální – Snoezelen, multismyslová stimulace
  • 7. Vybrané koncepce terapií specificky užívaných v základní škole speciální – arteterapie, ergoterapie a činnostní terapie (occupational therapy)
  • 8. Vybrané koncepce terapií specificky užívaných v základní škole speciální – Vojtova metoda, Bobath koncept, Metoda Veroniky Sherborne ad.
  • 9. Vybrané další aktuální koncepce terapií a aktivizací dle stávající situace a trendů
  • 10. Analýza případové studie užití vybrané terapie
  • 11. Analýza případové studie užití vybrané terapie
  • 12. Repetitorium učiva
Literature
    required literature
  • ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • JANKŮ, K. Podpora vzdělávání dětí a žáků s kombinovaným postižením v Moravskoslezském kraji. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-156-0.
    recommended literature
  • BENÍČKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4238-0.
  • JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Oftis, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • KANTOR, J. a kol. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80244-4358-4.
  • OSVALDOVÁ, M. Muzikoterapia jako intervenčný dynamizmus u osob s postihnutím. Bratislava: IRIS, 2015. ISBN 978-80-89726-49-3.
  • WAMPOLD, B. E. The Great Psychotherapy Debate. London: Routledge, 2015. ISBN 978-0805-857-085.
    not specified
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice. Základy a obecná vymezení. Ostrava, Pedagogická fakulta OU, 2013. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
  • JANKŮ, K. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2018. ISBN 978-80-7510-335-2.
  • HÁJKOVÁ, V. a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.
  • OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 978-80-210-3819-5.
  • OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6673-1.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Semestrální práce: P=rtfolio vybraných terapeutických aktivit vhodných pro využití v základní škole speciální. Odevzdání portfolia a jeho kladné ohodnocení je podmínkou udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.