USPQP012 Psychiatrie pro speciální pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MUDr. Jana Blagová (lecturer)
MUDr. Jana Blagová (seminar tutor)
Guaranteed by
MUDr. Jana Blagová
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Hlavním cílem předmětu je předání informací z oblasti speciální psychiatrie použitelných v oboru speciální pedagogika. Mezi dílčí úkoly patří seznámení s dělením psychických poruch podle Mezinárodní klasifikace nemocí; s chorobami z okruhu organických duševních poruch, závislostí, neurotických poruch, poruch, afektu a psychóz, s chorobami z okruhu poruch příjmu potravy, sexuálních dysfunkcí, poruch osobnosti; s duševními chorobami vyskytujícími se v dětství, s poruchami psychického vývoje a s problematikou transkulturální psychiatrie.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v dělení duševních poruch podle platné Mezinárodní klasifikace nemocí
- student má základní znalosti o symptomech organických duševních poruch, závislostí, neurotických poruch, poruch afektu a psychóz
- student se orientuje v problematice chorob z okruhu poruch příjmu potravy, sexuálních dysfunkcí, poruch osobnosti, poruch psychického vývoje a duševních chorob vyskytujících se v dětství
- student má základní znalosti o problematice transkulturální psychiatrie
- student se orientuje ve vysoce specializované teoretické znalosti biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka ve smyslu speciálních poruch
Odborné dovednosti:
- student rozpozná a je schopen relevantně popsat příznaky jednotlivých duševních poruch
- student je schopen navrhnout vhodná řešení ve spojení se zdravotním stavem nemocného
- student dokáže poskytnout podporu nemocnému při zhoršení stavu
- student je schopen poradit, kde vyhledat odbornou pomoc
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně zvolit vhodný, produktivní přístup při kontaktu s jedincem s psychickým onemocněním, který je adekvátní speciálněpedagogické praxi
- student zná možnosti poradenské pomoci a souvislosti s konkrétní praxí pomáhajících profesí a institucí
- student umí zvolit vhodnou a účinnou strategii pomoci a podpory
Syllabus (in Czech)
  • 1. Organické duševní poruchy
  • 2. Závislost na návykových látkách
  • 3. Schizofrenie a jiné psychotické poruchy
  • 4. Afektivní poruchy – poruchy nálady
  • 5. Úzkostné poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy
  • 6. Poruchy příjmu potravy
  • 7. Neorganické poruchy spánku
  • 8. Sexuální dysfunkce
  • 9. Poruchy osobnosti a chování u dospělých
  • 10. Mentální retardace. Poruchy psychického vývoje
  • 11. Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství
  • 12. Transkulturální psychiatrie
Literature
    required literature
  • HOSÁK, L., HRDLIČKA, M., LIBIGER, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8.
  • LÁTALOVÁ, K. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
  • OCISKOVÁ, M., PRAŠKO, J. Stigmatizace a sebestigmatizace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-47-5199-3.
  • PETR, T., MARKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4236-6.
  • SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. ed. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
    recommended literature
  • HOSÁKOVÁ, J., HOSÁK, L. a kol. Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2018. ISBN 978-80-7510-281-2.
  • JUŘÍČKOVÁ, L., IVANOVÁ, K., FILKA, J. Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4786-6.
  • KUBÍNEK, R. Psychiatrie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3057-7.
  • OREL, M. a kol. Psychopatologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
  • RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P., JANOTOVÁ, D. Psychiatrie: minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-582-4.
    not specified
  • KUČEROVÁ, H. Bolest v psychiatrii. Praha: Galén, 2018. ISBN 978-80-7492-399-9.
  • MAYER, J. D. Personality: A systems approach. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2017. ISBN 978-1-4422-6687-2.
  • PAPEŽOVÁ, H. a kol. Naléhavé stavy v psychiatrii. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-425-8.
  • PAVLOVSKÝ, P. a kol. Soudní psychiatrie a psychologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4332-5.
  • PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1038-4.
  • HOSÁKOVÁ, J. Psychiatrie pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Aktivita studenta při výuce, seminární práce, písemný zápočtový test. Seminární práce bude vyhotovena na zadané téma, a to v minimálním rozsahu 4-6 stran (cílem seminární práce bude rozpoznat problémy a omezení pacienta způsobené duševní poruchou a navrhnout vhodné intervence pro zlepšení jeho celkového stavu a kvality života). Odevzdání seminární práce je podmínkou pro přihlášení k zápočtovému testu. Zápočtový test s minimální úspěšností 70 %.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.