UPPVP0039 Special Pedagogy for SP - seminar

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2008
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
UPPVP0010 Pedagogy for SP
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět úzce souvisí s přednáškami ze speciální pedagogiky. Semináře jsou zaměřeny na doplňování teoretických znalostí osobními nebo zprostředkovanými zkušenostmi ze života lidí s postižením. Dle domluvy se speciálními zařízeními se uskuteční exkurze studentů, kteří si tak probírané učivo budou moci propojit s vlastními zážitky a předávanými zkušenostmi. Znalostmi problematiky se zvýší jejich informovanost o postiženích, což jistě pozitivně ovlivní jejich postoje k odlišnostem.
Syllabus (in Czech)
  • - Postižené dítě v rodině. Sourozenci postižených dětí.
    - Integrace - podmínky, zkušenosti, dopady na dítě i rodinu.
    - Dítě se zrakovým postižením.
    - Dítě s mentálním postižením.
    - Dítě se sluchovým postižením.
    - Dítě s tělesným postižením.
    - Výchova dětí s autismem.
    - Exkurze dle zájmu do ZŠ pro zrakově postižené, ZŠ pro tělesně postižené, ZŠ pro mentálně postižené, Ústavu pro těžce mentálně postižené.
Literature
    required literature
  • VÁGNEROVÁ, M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2. info
    recommended literature
  • MUNDEN A.; ARCELUS J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-188-3. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: UK, 2002. ISBN 80-246-0329-2. info
  • VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-2440-698-5. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
  • KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-71784-24-9. info
  • BERBERICH, CH., LANG, G., KOSTIHA, S. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4. info
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Čtení o koktavosti. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-003-0. info
    not specified
  • BEYER, J., GAMMELTOFT L. Autismus a hra. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-157-3. info
  • ŠVARCOVÁ I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • LEBEER, J. A KOL. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-103-4. info
  • HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-041-0. info
  • SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-973-9. info
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5. info
  • RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-71782-87-4. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2008/UPPVP0039