UPPVP0102 Metodika participačních metod

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2009
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je podrobné seznámení studujících s jednotlivými participačními metodami výuky (interaktivní výklad, skupinové učení, diskusní metody, HOBO a DELFI metoda, brainstorming, případová metoda, metoda balíku dodané pošty, inscenační metoda, modelová didaktická hra) a s jejich základními funkcemi, cíli, principy a možnostmi efektivního uplatnění v praktické výuce, včetně jejich správného výběru, přípravy, postupu realizace a vyhodnocení.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky - zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy;
    2. Metody vzdělávání (akroamatické, heuristické, tréninkové), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení;
    - s převažujícím důrazem na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy i vyhodnocováni jednotlivých metod ve výuce - zejména:
    a) interaktivní výklad
    b) diskusní metody
    c) HOBO metoda
    d) DELFI metoda
    e) brainstorming
    f) případová metoda
    g) metoda balíku dodané pošty
    h) inscenační metoda
    i) modelová didaktická hra
    j) zásady organizování práce ve skupinách a v plénu
    k) zásady tvorby strukturovaných pracovních sešitů pro výuku řízenou participačními metodami
Literatura
    povinná literatura
  • MALACH, J. Efektivní metody vzdělávání dospělých. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-946-1. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika aktivizujúcich metód. Bratislava: ÚVaVPK, 1987. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Brainstorming. In Glosary of Adult Learning in Europe. Amersfoort: P.Federighi & EC Programme Socrates, 1998. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktická a výpočtová technika při vzdělávaní vedoucích pracovníků. In Učební pomůcky. 4/1988, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Efektívne sebavzdelávanie. Bratislava: ÚVaVPK, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy II. Bratislava: ÚVPR, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy III. Bratislava: ÚVPR, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy I. Bratislava: ÚVPR, 1987. info
  • HUSÉN, T. Metodika vzdělávání dospělých. Praha: SA, 1967. info
    neurčeno
  • NARCIS, P.(Ed.). The Theory and Practice of Teaching. London, New York: Routledge Tailor & Francis Gro, 2006. ISBN 0-415-36525-2. info
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
  • KALNICKÝ, J. Progresívna andragogika. Androdidaktika. Bratislava:, 1994. ISBN 80-7121-062-5. info
  • CIRBES, M. Didaktika dospelých. Bratislava: Obzor, 1989. ISBN 80-215-0008-5. info
  • BOČKOVÁ ,V.; ŘEHÁK M. Nárys didaktiky dospělých. Olomouc:, 1986. info
  • ŘEHÁK, M. a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky dospělých. Praha: SPN, 1974. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Student je povinen v průběhu semestru nastudovat zadanou problematiku a absolvovat orientační vědomostní test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených/vázaných položek).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.