UVSRPVK081 Poradenství ve VS

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2009
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Poradenství ve VS je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství, jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové (např. psychoanalýza, systemický přístup), tak v rodinné terapii (V. Satirová) i pro práci se skupinou. Přibližuje studentům základní aspekty práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce. Seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Předmět je určen pouze studentům ÚVSRP.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství. Formy, oblasti a cíle
    poradenské práce.
    2. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství.
    3. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem.
    4. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření.
    5. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly. Způsoby vedení sociální práce.
    6. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie. Rizikoví klienti.
    7. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta.
    8. Rodinná terapie. Cirkulární dotazování. Různé přístupy pro práci se skupinou.
    9. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika.
    10. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
    11. Psychosociální teorie, humanistická teorie - Rogers, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie, systemický přístup, integrativní přístup.
Literatura
    povinná literatura
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • DRAPELA, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. info
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha : Sociologické nakladatelství, 1995. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Spojení teoretických znalostí i vyjádření vlastního názoru v interaktivně vedených seminářích.
Písemný test zaměřený na ověření teoretických (poradenská zařízení, požadavky na poradce, pomoc a kontrola) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, vypracování rodinné mapy, práce s rizikovými klienty).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.