UVSRPRMKM1 Rozvoj multikulturních kompetencí v místní správě

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
PhDr. Ivana Fialová
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
absolvovaný 1. ročník navazujícího magisterského programu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na jednání s občany z kulturně odlišného prostředí. Předmět není teoreticky orientován, smyslem výuky je zprostředkovat studentům základní poznatky o vlivu sociálně kulturního prostředí na vývoj osobnosti člověka a jeho chování včetně kultivování jejich multikulturních kompetencí. Cvičení mají sebereflexivní charakter se zaměřením na identifikaci vlastních percepčních stereotypů, komunikačních bariér, rigidních myšlenkových schémat s cílem rozvíjet toleranci vůči rozdílům mezi lidmi. Předmět navazuje a rozvíjí zkušenosti studentů, které získali v průběhu praxi bakalářského studia. Pouze pro studenty studijního programu N6731.
Osnova
  • 1. Vliv výchovy na vnímání druhých lidí.
    2. Vliv médií na vnímání druhých lidí.
    3. Vliv osobní zkušenosti na vnímání druhých lidí.
    4. Vliv skupiny na vnímání druhých lidí.
    5. Odlišnost jako inspirace.
    6. Odlišnost jako ohrožení.
    7. Fenomén společného nepřítele.
    8. Konflikty mezi skupinami.
    9. Skupinové normy a jejich kulturní podmíněnost.
    10. Kooperace nebo rivalita?
    11. Tolerance a její hranice.
    12. Závěrečné shrnutí.
Literatura
    povinná literatura
  • Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. info
  • Pobořil, M. a Kirovová, I. Multikulturní výchova II. - multikulturní soužití. Ostrava: OU, 2003. info
  • Fialová, I., Matýsková, D. Multikulturní výchova III. - praktikum. Ostrava: OU, 2003. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
80% účast na seminářích, prezentace seminárního úkolu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.