FVP:UPPV00121 Seminář ze specifických poruch - Informace o předmětu
UPPV00121 Seminář ze specifických poruch učení
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je na konkrétních příkladech prakticky aplikovat získané teoretické poznatky z problematiky specifických poruch učení a chování. Studenti se prakticky seznámí s interpretací výsledků odborného vyšetření, s konkrétními nápravnými metodami, metodikami a programy. Budou řešit otázky hodnocení a klasifikace žáků se specifickými poruchami, budou se zabývat odlišnostmi práce s těmito žáky na prvním a druhém stupni základní školy a také na střední škole. Poznají praktické zásady a přípravu individuálního vzdělávacího programu. Budou řešit problematiku prevence vzniku specifických poruch i sekundárních následků, zvláště s jejich odrazem v emocionální oblasti, sociálních vztazích a pracovním uplatnění. Seznámí se s platnými legislativními opatřeními a metodickými pokyny pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení a chování, zejména se zřetelem k integrativnímu a inkluzivnímu vzdělávání. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
- Osnova
- 1. Interpretace výsledků odborného vyšetření, s aplikacemi do praxe.
2. Nápravné metody, metodiky a programy.
3. Klasifikace žáků se specifickými poruchami učení a diferencovaný přístup na 1. a 2. stupni základní školy a na střední škole.
4. Praktické otázky diagnostiky specifických poruch učení a chování a laterality, místo diferenciální diagnostiky.
5. Úskalí výchovy a vzdělávání dítěte se specifickými poruchami učení a chování v rodině a ve škole.
6. Psychosociální aspekty specifických poruch učení a chování.
7. Tvorba individuálního vzdělávacího programu.
8. Možnosti primární a sekundární prevence.
9. Současné trendy, integrace, inkluze.
10.Legislativní dokumenty, metodické pokyny.
- 1. Interpretace výsledků odborného vyšetření, s aplikacemi do praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. info
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly za specifických poruch učení I. Brno: MU, 2004. info
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
- HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002. info
- KOCUROVÁ, M. Integrace žáků se specifickou poruchou učení. Praha: UK, 2001. info
- ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
- SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. info
- POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. info
- MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: H + H, 1993. info
- doporučená literatura
- MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: PedF UK, 2003. info
- KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002. info
- KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: ZU, 2002. info
- MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000. info
- SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. info
- NOVÁK, J. Dyskalkulie. Litomyšl: Augusta, 1997. info
- TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
- MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. info
- SYNEK, F. Záhady levorukosti. Praha: Horizont, 1991. info
- DRNKOVÁ, Z.; SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983. info
- MATĚJČEK, Z. Vývojové poruchy čtení. Praha: SPN, 1972. info
- neurčeno
- MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. info
- BRAGDON, A. D.; GAMON, D. Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál, 2006. info
- JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. Praha: D + H, 2005. info
- KOUKOLÍK, F. O vztahu lidského mozku a chování. Praha : Karolinum 1997. Praha: Galén, 2005. info
- MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK, 2004. info
- JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU. Praha: D + H, 2001. info
- JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2001. info
- RIEFFOVÁ, F. S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. info
- POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. info
- SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. info
- PREKOPOVÁ, J.; SCHWEIZEROVÁ, CH. Neklidné dítě. Praha: Portál, 1994. info
- ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK, 1993. info
- SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: UK, 1962. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Demonstrace
Pracovní činnosti (dílny) - Metody hodnocení
- Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Systematické pozorování studenta - Informace učitele
- Stanovená účast, aktivní přístup, esej k problematice specifických poruch učení.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2011/UPPV00121