UPPV00121 Seminář ze specifických poruch učení

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2011
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem semináře je na konkrétních příkladech prakticky aplikovat získané teoretické poznatky z problematiky specifických poruch učení a chování. Studenti se prakticky seznámí s interpretací výsledků odborného vyšetření, s konkrétními nápravnými metodami, metodikami a programy. Budou řešit otázky hodnocení a klasifikace žáků se specifickými poruchami, budou se zabývat odlišnostmi práce s těmito žáky na prvním a druhém stupni základní školy a také na střední škole. Poznají praktické zásady a přípravu individuálního vzdělávacího programu. Budou řešit problematiku prevence vzniku specifických poruch i sekundárních následků, zvláště s jejich odrazem v emocionální oblasti, sociálních vztazích a pracovním uplatnění. Seznámí se s platnými legislativními opatřeními a metodickými pokyny pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení a chování, zejména se zřetelem k integrativnímu a inkluzivnímu vzdělávání. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
Osnova
  • 1. Interpretace výsledků odborného vyšetření, s aplikacemi do praxe.
    2. Nápravné metody, metodiky a programy.
    3. Klasifikace žáků se specifickými poruchami učení a diferencovaný přístup na 1. a 2. stupni základní školy a na střední škole.
    4. Praktické otázky diagnostiky specifických poruch učení a chování a laterality, místo diferenciální diagnostiky.
    5. Úskalí výchovy a vzdělávání dítěte se specifickými poruchami učení a chování v rodině a ve škole.
    6. Psychosociální aspekty specifických poruch učení a chování.
    7. Tvorba individuálního vzdělávacího programu.
    8. Možnosti primární a sekundární prevence.
    9. Současné trendy, integrace, inkluze.
    10.Legislativní dokumenty, metodické pokyny.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. info
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly za specifických poruch učení I. Brno: MU, 2004. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002. info
  • KOCUROVÁ, M. Integrace žáků se specifickou poruchou učení. Praha: UK, 2001. info
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
  • SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. info
  • POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. info
  • MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: H + H, 1993. info
    doporučená literatura
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: PedF UK, 2003. info
  • KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002. info
  • KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: ZU, 2002. info
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000. info
  • SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. info
  • NOVÁK, J. Dyskalkulie. Litomyšl: Augusta, 1997. info
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
  • MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. info
  • SYNEK, F. Záhady levorukosti. Praha: Horizont, 1991. info
  • DRNKOVÁ, Z.; SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983. info
  • MATĚJČEK, Z. Vývojové poruchy čtení. Praha: SPN, 1972. info
    neurčeno
  • MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. info
  • BRAGDON, A. D.; GAMON, D. Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál, 2006. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. Praha: D + H, 2005. info
  • KOUKOLÍK, F. O vztahu lidského mozku a chování. Praha : Karolinum 1997. Praha: Galén, 2005. info
  • MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK, 2004. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU. Praha: D + H, 2001. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2001. info
  • RIEFFOVÁ, F. S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. info
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. info
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. info
  • PREKOPOVÁ, J.; SCHWEIZEROVÁ, CH. Neklidné dítě. Praha: Portál, 1994. info
  • ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK, 1993. info
  • SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: UK, 1962. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Demonstrace
Pracovní činnosti (dílny)
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Systematické pozorování studenta
Informace učitele
Stanovená účast, aktivní přístup, esej k problematice specifických poruch učení.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.