UPPV00137 Pedagogy Practicals II

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2011
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
PhDr. Šárka Čížková
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
UPPV00017 Introduction to Didactics
Splněné studijní požadavky ze Základů didaktiky.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je praktická aplikace poznatků získaných především v předmětu didaktika. Předmět bude zaměřen zejména na praktický nácvik a řešení situací, které se mohou vyskytnout při výchovně vzdělávací práci učitele. Pozornost bude věnována rozvoji teoretických poznatků a praktických dovedností (vyučování jako oboustranný proces, motivace ve vyučování atd.). Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vyučování jako oboustranný proces
    2. Motivace ve vyučování
    3. Výklad učiva, vysvětlování, demonstrace
    4. Procvičování, domácí úkoly
    5. Vyučovací metody - dialog, diskuze atd.
    6. Aktivní učební metody
    7. Projekty a samostatná práce
    8. Učení z textu, vyhledávání informací, styly učení
    9. Pomůcky ve výuce
    10. Vyučovací hodina, výběr činností pro vyučovací hodinu, praktický nácvik
    11. Hodnocení - praktický nácvik, kladení otázek, zkoušení a hodnocení
    12. Třídní učitel, spolupráce rodiny a školy.
Literature
    required literature
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2002. ISBN 80-7178-681-0. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
    recommended literature
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2004. ISBN 80-7178-965-8. info
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2. info
  • PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika IV. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0037-5. info
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha, 1999. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce: zvyšujeme efektivnost vyučování na všech typech škol. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
  • ČHALOVÁ, E., MAYER, I. Klasifikace a slovní hodnocení. Zkušenosti z praxe na ZŠ. Praha, 1997. info
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997. info
  • DENIG-HELMSOVÁ, K., KONNERTZ, D. Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení. Praha, 1997. info
  • HELMS, W. Lépe motivovat - méně se rozčilovat. Praha, 1996. ISBN 80-7178-087-1. info
  • RÝDL, K. Metoda týmového vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-901662-9-6. info
  • PAŘÍZEK, V., SOLFRONK, J. Obsah vyučování. Zkoušení a hodnocení žáků. Praha, 1996. info
  • ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
  • PATERSONOVÁ, K. Připravit, pozor, učíme se! Praha, 1996. ISBN 80-7178-102-9. info
  • KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, 1995. ISBN 80-901873-1-5. info
  • KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak. Kroměříž, 1995. info
  • KRET, E. Učíme se jinak. Praha, 1995. ISBN 80-7178-030-8. info
  • BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, 1994. ISBN 80-7178-137-1. info
  • SCHIMUNEK, F. - P. Slovní hodnocení žáků. Praha, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
  • RÜCKEROVÁ-VOGLEROVÁ, U. Učení bez stresu. Praha, 1994. ISBN 80-7178-013-8. info
  • SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0552-1. info
  • BOČKOVÁ, V., PODLAHOVÁ, L. Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc, 1989. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UPPV00137