UPPVKP033 Didacticism of Pathological and Social Phenomena

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2011
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Čížková (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Základní orientace v problematice sociálně patologických jevů.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je didaktické "ovládnutí" patosociálního jevu a jeho realizaci ve školním i mimoškolním prostředí. Zvláštní důraz je kalden na naplnění cílů Rámcového vzdělávacího programu. Koncipovat anketní (dotazníkové) šetření na škole (instituci) s cílem zmapovat stávající aktuální stav daného patosociálního jevů a bude schopen vytvořit výchovný projekt. Konkrétní realizace anketní (dotazníkové) šetření se záměrem shromáždit dostatečné množství odpovídajících informací o aktuálním stavu daného jevu. Na základě získaných údajů budou studenti koncipovat výchovný projekt. Z hlediska organizačního se bude jednat o kolektivní práci s úmyslem zkvalitnit vlastní výstup z dané práce. Nedílnou součástí koncipovaného výchovného projektu je samotná prezentace (za pomoci PC).
Syllabus (in Czech)
  • - Rozličná vymezení patosociálního jevu. Přehled možných patosociálních jevů, jejich specifikace, historický vývoj, postoj společenské majority k danému jevu (např. poruchy chování v dětství a adolescenci, narkomanství, gamblerství, prostituce, sexuální turistika, krádeže, apod.)
    - Právní dimenze jednotlivých patosociálních jevů.
    - Objasnění pojmu: didaktizace. Didaktizace obsahu pro jednotlivé fáze vyučovací hodiny. Uplatnění aktivizačních a kreativních technik.
    - Systém poradenských služeb na úrovni základní a střední školy.
    - Organizační formy výuky. Přehled organizačních forem výuky: hromadná (frontální) výuka, skupinová a kooperativní výuka, párová výuka, týmová výuka, diferencovaná výuka, individuální výuka a individualizovaná výuka.
    - Obecné zásady pro koncipování projektu na úrovní základní (střední) školy.
    - Využití předností mezipředmětových (interdisciplinárních) vztahů.
    - Zásady zpracování projektu. Koncipování projektu pro potřeby primární prevence.
Literature
    required literature
  • JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus,, 2005. ISBN 80-7041-379-4. info
  • KALHOUS, Z, OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. info
  • ŠVARCOVÁ, E. Úvod do etopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-449-9. info
  • GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice: Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO, 1996. info
    recommended literature
  • SVATOŠ, T. Sociální a pedagogická komunikace. Opava: Slezská univerzita v Opavě,, 2005. ISBN 80-7248-292-0. info
  • MUŽÍK, J. Didaktika dospělých. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-86284-21-2. info
  • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
  • HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992. info
    not specified
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
  • MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3. info
  • KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak - projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: Gaudeamus, 1995. info
Teaching methods
Interactive lecture
Assessment methods
Report
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UPPVKP033