UPPVP0098 Social Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2011
Extent and Intensity
2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Cílem přednášky je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky, např. počátky sociální pedagogiky, a to i v jiných evropských zemích, pojetí a předmět sociální pedagogiky, a taktéž vztah oboru k jiným disciplínám. Přednášky budou zaměřeny i na aktuální témata, jako jsou pomoc při řešení krizových situacích a výchova v multikulturní společnosti. SEMINÁŘ Semináře jsou zaměřeny na praktické využití získaných poznatků z přednášky při práci s dětmi a mládeží ohroženými sociálně patologickými jevy. Studenti získají i praktické dovednosti při tvorbě metodických listů, které mohou aplikovat při tvorbě minimálních preventivních programů.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky
    2. Historie sociální pedagogiky.
    3. Výchova - definice, znaky, formy.
    4. Výchova a manipulace.
    5. Postoje, předsudky, stereotypy a tolerance.
    6. Prostředí - typologie, vlivy, funkce.
    7. Přirozené prostředí - rodina.
    8. Školní a třídní klima.
    9. Zdravý životní styl - podpora zdravého životního stylu dětí a mládeže
    10. Osobnost sociálního pedagoga.
    11. Demografická charakteristika ČR a z ní vyplývající problémy.
    SEMINÁŘ
    1. Výchovné cíle - taxonomie výchovných cílů; postup při stanovení výchovných cílů.
    2. Ukázka a práce s metodickými listy na téma lidská práva v ČR se vztahem k sociální pedagogice.
    3. Ukázka a práce s metodickými listy na téma dětská práva v ČR se vztahem k sociální pedagogice.
    4. Vztahy ve skupině - možnosti měření (sociometrie), vyhodnocení získaných dat, grafická prezentace zjištěných dat.
    5. Metoda sociálněvýchovné činnosti - metoda pedagogizace prostředí.
    6. Metoda sociálněvýchovné činnosti - metoda rozhovoru.
    7. Sociálněvýchovná činnost v nízkoprahových zařízeních - charakteristika zařízení, náplň práce, specifika práce v nízkoprahových zařízeních.
    8. Programy podpory zdravého životního stylu na ZŠ a SŠ - analýza stávajícího stavu, možnosti podpory, praktické zapracování návrhů do minimálních preventivních programů.
    9. Burn out syndrom - diagnostika, fáze, prevence.
    10. Problematika stárnutí populace - volný čas seniorů (analýza získaných dat, přehled nabízených volnočasových aktivit, konfrontace nabídky a poptávky zjištěné v realizovaných výzkumech).
    11. Skupinová tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti sociální pedagogiky.
Literature
    required literature
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • BERG, G., POL, M. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
    recommended literature
  • webové stránky Českého statistického úřadu. URL info
  • WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. info
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-800-0. info
  • LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9. info
  • LAŠEK, J. Sociální psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-968-7. info
  • BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2007, Summer 2009, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UPPVP0098