FVP:UPPVP0098 Social Pedagogy - Course Information
UPPVP0098 Social Pedagogy
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2011
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- žádné
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA Cílem přednášky je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky, např. počátky sociální pedagogiky, a to i v jiných evropských zemích, pojetí a předmět sociální pedagogiky, a taktéž vztah oboru k jiným disciplínám. Přednášky budou zaměřeny i na aktuální témata, jako jsou pomoc při řešení krizových situacích a výchova v multikulturní společnosti. SEMINÁŘ Semináře jsou zaměřeny na praktické využití získaných poznatků z přednášky při práci s dětmi a mládeží ohroženými sociálně patologickými jevy. Studenti získají i praktické dovednosti při tvorbě metodických listů, které mohou aplikovat při tvorbě minimálních preventivních programů.
- Syllabus (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA
1. Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky
2. Historie sociální pedagogiky.
3. Výchova - definice, znaky, formy.
4. Výchova a manipulace.
5. Postoje, předsudky, stereotypy a tolerance.
6. Prostředí - typologie, vlivy, funkce.
7. Přirozené prostředí - rodina.
8. Školní a třídní klima.
9. Zdravý životní styl - podpora zdravého životního stylu dětí a mládeže
10. Osobnost sociálního pedagoga.
11. Demografická charakteristika ČR a z ní vyplývající problémy.
SEMINÁŘ
1. Výchovné cíle - taxonomie výchovných cílů; postup při stanovení výchovných cílů.
2. Ukázka a práce s metodickými listy na téma lidská práva v ČR se vztahem k sociální pedagogice.
3. Ukázka a práce s metodickými listy na téma dětská práva v ČR se vztahem k sociální pedagogice.
4. Vztahy ve skupině - možnosti měření (sociometrie), vyhodnocení získaných dat, grafická prezentace zjištěných dat.
5. Metoda sociálněvýchovné činnosti - metoda pedagogizace prostředí.
6. Metoda sociálněvýchovné činnosti - metoda rozhovoru.
7. Sociálněvýchovná činnost v nízkoprahových zařízeních - charakteristika zařízení, náplň práce, specifika práce v nízkoprahových zařízeních.
8. Programy podpory zdravého životního stylu na ZŠ a SŠ - analýza stávajícího stavu, možnosti podpory, praktické zapracování návrhů do minimálních preventivních programů.
9. Burn out syndrom - diagnostika, fáze, prevence.
10. Problematika stárnutí populace - volný čas seniorů (analýza získaných dat, přehled nabízených volnočasových aktivit, konfrontace nabídky a poptávky zjištěné v realizovaných výzkumech).
11. Skupinová tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti sociální pedagogiky.
- PŘEDNÁŠKA
- Literature
- required literature
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- BERG, G., POL, M. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6. info
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
- PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
- recommended literature
- webové stránky Českého statistického úřadu. URL info
- WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. info
- JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-800-0. info
- LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9. info
- LAŠEK, J. Sociální psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-968-7. info
- BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
- JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
- BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
- KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
- Teaching methods
- Lecturing
- Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UPPVP0098