UPPVPP070 Applied Pedagogic Research

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2011
Extent and Intensity
1/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je zvládnout základní terminologii: formulace cíle šetření, hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výběr základní techniky, sběr dat v terénu, statistické zpracování získaných výsledků a zásady při vypracování závěrečné zprávy a současně získat praktické dovednosti. Výstupem bude vypracování závěrečné zprávy a prezentace výsledků. SEMINÁŘ Cílem předmětu je získat praktické dovednosti zvládnuté základní terminologie: formulace výzkumného cíle, hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výběr základní techniky, sběr dat v terénu, statistické zpracování získaných výsledků a zásady při vypracování závěrečné zprávy. Výstupem bude vypracování závěrečné zprávy a prezentace výsledků.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Postavení, poslání a význam pedagogického výzkumu. Úvod do základů výzkumu v pedagogické praxi.
    2. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů) a nástrojů k jejich ověření.
    3. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu.
    4. Popis vybraných technik (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, analýza dokumentů aj.).
    5. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele.
    6. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
    7. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele. Ověření kvalifikovaných předpokladů.
    8. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
    9. Práce s výsledky a jejich okomentování. Vypracování závěrečné zprávy.
    10. Prezentace a publikování výsledků v odborných a populárně naučných médiích.
    SEMINÁŘ
    1. Postavení, poslání a význam pedagogického výzkumu. Úvod do základů výzkumu v pedagogické praxi.
    2. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů) a nástrojů k jejich ověření.
    3. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, sociometrie aj.)
    4. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele.
    5. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
    6. Práce s výsledky a jejich okomentování.
    7. Zásady pro vypracování závěrečné zprávy a její prezentace.
Literature
    recommended literature
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • ŠVEC, V. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu: pracovní sešit. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. ISBN 978-80-7318-547-3. info
  • JANDOVÁ, R. Svět výchovy a vzdělávání v reflexi pedagogického výzkumu: recenzovaný sborník. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých, 2007. ISBN 978-80-7394-061-4. info
  • CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1367-1. info
  • CHRÁSKA, M. Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia, 2005. ISBN 80-7220-253-7. info
  • ŠVEC, V. (ED.). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metanalýza dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. info
  • LAŠEK, J., CHRZOVÁ, M. Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. info
  • CHRÁSKA, M. Základ výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1998. ISBN 80-7076-798-9. info
  • GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice: Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO, 1996. info
  • HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992. info
  • HORÁK, F., CHRÁSKA, M. Úvod do metodologie pedagogického výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 1989. info
Teaching methods
Interactive lecture
Assessment methods
Report
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UPPVPP070