UVSRPV0129 Interkulturální management

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2011
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou práce v multikulturálním prostředí a mezinárodních organizacích a s postupy uplatňovanými na poli interkulturálního managementu. Výuka předmětu má připravit studující na efektivní působení v multikulturálním prostředí a na účinné vyrovnávání se s psychickou zátěží způsobenou sociálními interakcemi s odlišnou národní kulturou. Východiskem je pojetí procesů globalizace a internacionalizace. Je zdůrazněna multikulturální angažovanost a perspektiva managementu a prezentováno pojetí interkulturálního managementu, faktory a segmenty globálního prostředí, pojetí národní kultury, identity a mentality. Následují prvky národní kultury a národní kulturní odlišnosti, kulturní dimenze a postoje, Hofstedeho model národní kultury, Trompenaarsovy kulturální dimenze. Dále je věnována pozornost významům rozdílů mezi národními kulturami pro manažery a specialisty působící v mezinárodním a multikulturálním prostředí, setkání s kulturní jinakostí, poznávání a respektování jiných národních kultur, konfrontace s cizí kulturou. Je probírána efektivní strategie zvládání psychického stresu při práci v zahraničí a v multikulturálním prostředí, interkulturální komunikace, její efektivnost a bariéry. Součástí přednášené látky je etika a etiketa v interkulturálním managementu, řízení mezinárodních operací a operační management v multikulturálním prostředí. Jsou probírány rovněž charakteristiky vybraných národních kultur.
Osnova
  • 1. Internacionalizace jako rys celosvětového vývoje a proces globalizace
    2. Mezinárodní a multikulturální angažovanost managementu
    3. Pojetí kultury
    4. Pojetí národní kultury a interkulturálního managementu
    5. Hofstedeho model národní kultury
    6. Trompenaarsovy kulturní dimenze
    7. Setkání s kulturní jinakostí
    8. Pojetí kulturního šoku a efektivní strategie jeho zvládání
    9. Interkulturální komunikace, její efektivnost a bariéry
    10. Řízení mezinárodních operací
    11. Charakteristiky vybraných národních kultur
    12. Řízení mezinárodních a multikulturálních organizací
Literatura
    povinná literatura
  • ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0012-3. info
  • Nový, I. a kol. Interkulturální management. Lidé, kultura a management. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-260-3. info
    doporučená literatura
  • HODGETS, R.M., LUTHANS, F. International Management, 3rd ed. New York: McGraw-Hill, 1997. info
  • MOLE, J. Jiný kraj, jiný mrav. Praktický průvodce podnikatelským prostředím a zvyk-. Management Press Praha., 1995. ISBN 80-85603-86-1. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Test
Písemná zkouška
Informace učitele
Pro absolvování předmětu je nutné zvládnout písemnou i ústní část zkoušky, jejíž obsah zahrnuje probrané učivo.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.