UVSRPV0176 Sociální patologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2011
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Magda Hermanová
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studující se sociálně patologickými jevy, které se vyskytují ve společnosti, osvojení základních pojmů sociální patologie jako vědní disciplíny zabývající se jejich zkoumáním v oblasti sociálních deviací, také rozpoznání a analýza příčin a důsledků obecně. Předmět reflektuje na současné aktuální problémy v oblasti sociálně patologických jevů u dětí, mladistvých i dospělých, v obecně teoretické rovině vymezuje jedince i skupiny s psychopatologickým chováním. Důraz je kladen na prevenci sociálně patologického chování a jednání ve všech jejích formách.
Osnova
  • 1. Teoretické vymezení předmětu
    2. Poruchy chování, poruchy socializace
    3. Poruchy osobnosti
    4. Sociálně patologické skupiny
    5. Prostituce, pornografie
    6. Sexuální deviace, sexuální agrese
    7. Nealkoholové drogy, psychopatologie závislosti
    8. Alkoholové drogy, psychopatologie závislosti
    9. Návykové a impulsivní poruchy
    10. Působení sekt a psychická manipulace
    11. Politický extremismus a radikalismus
    12. Romská problematika
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
  • HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • Kol. Sociální selhání, sociologie nemoci a medicíny. Praha: Slon, 1991, 1997. info
  • HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1997. Praha: ROAD, 1994. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
; Orientace v problematice, rozpoznání patologických jevů, schopnost diskuse k určeným tématům.
Zpracování seminární práce, rozsahem na cca deset stran A4 z nabídky návrhů a námětů, nebo k jinému tématu po dohodě s pedagogem. Jako velmi důležité pro splnění povinnosti je seminární práci kvalitně nejen vypracovat, ale také prezentovat po stránce rétorické a v neposlední řadě fundovaně odpovídat a reagovat na případné dotazy k tématu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.