UPPVU0017 Základy didaktiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2012
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (přednášející)
PhDr. Šárka Čížková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Splnění studijních povinností ze Základů pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základy didaktiky svými záměry i pojetím navazují na předcházející disciplínu Základy pedagogiky. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících učitelství. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti.
Osnova
  • Co je didaktika, její předmět, postavení didaktiky v systému pedagogických disciplín.
    Vyučovací proces a jeho analýza.
    Kurikulum ve školní didaktice, základní pedagogické dokumenty.
    Pedagogickopsychologická diagnostika ve školní didaktice.
    Interakce a komunikace ve výuce.
    Didaktické zásady.
    Výukové cíle a jejich taxonomie.
    Organizační formy výuky.
    Výukové metody.
    Materiální didaktické prostředky. Učebnice.
    Osobnost učitele, jeho kompetence. Začínající učitel.
    Autorita učitele, problematika kázně.
    Hodnocení výsledků výuky.
Literatura
    povinná literatura
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
    doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-083-9. info
    neurčeno
  • KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. info
  • KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
  • BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3. info
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7174-857-3. info
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. info
  • SÝKORA, M. Učebnice: Její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996. ISBN 80-900566-1-X. info
  • KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
  • SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
Zkouška bude probíhat ústní formou na základě okruhů uvedených v sylabu přednášek a seminářů. Ke zkoušce je student povinen nastudovat základní literaturu, přednášky a semináře. Součástí zkoušky bude diskuse o jedné přečtené knize rozšiřující rámec povinné didaktické literatury.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.