UPPVU0137 Pedagogická praktika II

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (cvičící)
Garance
PhDr. Šárka Čížková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Splněné studijní požadavky ze Základů didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je praktická aplikace poznatků získaných především v předmětu didaktika. Předmět bude zaměřen zejména na praktický nácvik a řešení situací, které se mohou vyskytnout při výchovně vzdělávací práci učitele. Pozornost bude věnována rozvoji teoretických poznatků a praktických dovedností (vyučování jako oboustranný proces, motivace ve vyučování atd.). Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
Osnova
  • 1. Vyučování jako oboustranný proces
    2. Motivace ve vyučování
    3. Výklad učiva, vysvětlování, demonstrace
    4. Procvičování, domácí úkoly
    5. Vyučovací metody - dialog, diskuze atd.
    6. Aktivní učební metody
    7. Projekty a samostatná práce
    8. Učení z textu, vyhledávání informací, styly učení
    9. Pomůcky ve výuce
    10. Vyučovací hodina, výběr činností pro vyučovací hodinu, praktický nácvik
    11. Hodnocení - praktický nácvik, kladení otázek, zkoušení a hodnocení
    12. Třídní učitel, spolupráce rodiny a školy.
Literatura
    povinná literatura
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2002. ISBN 80-7178-681-0. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
    doporučená literatura
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2004. ISBN 80-7178-965-8. info
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2. info
  • PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika IV. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0037-5. info
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha, 1999. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce: zvyšujeme efektivnost vyučování na všech typech škol. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
  • ČHALOVÁ, E., MAYER, I. Klasifikace a slovní hodnocení. Zkušenosti z praxe na ZŠ. Praha, 1997. info
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997. info
  • DENIG-HELMSOVÁ, K., KONNERTZ, D. Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení. Praha, 1997. info
  • HELMS, W. Lépe motivovat - méně se rozčilovat. Praha, 1996. ISBN 80-7178-087-1. info
  • RÝDL, K. Metoda týmového vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-901662-9-6. info
  • PAŘÍZEK, V., SOLFRONK, J. Obsah vyučování. Zkoušení a hodnocení žáků. Praha, 1996. info
  • ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
  • PATERSONOVÁ, K. Připravit, pozor, učíme se! Praha, 1996. ISBN 80-7178-102-9. info
  • KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, 1995. ISBN 80-901873-1-5. info
  • KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak. Kroměříž, 1995. info
  • KRET, E. Učíme se jinak. Praha, 1995. ISBN 80-7178-030-8. info
  • BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, 1994. ISBN 80-7178-137-1. info
  • SCHIMUNEK, F. - P. Slovní hodnocení žáků. Praha, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
  • RÜCKEROVÁ-VOGLEROVÁ, U. Učení bez stresu. Praha, 1994. ISBN 80-7178-013-8. info
  • SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0552-1. info
  • BOČKOVÁ, V., PODLAHOVÁ, L. Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc, 1989. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.