UOSP090 Komunitní a domácí péče

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2013
Rozsah
Cvičení 14 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Romana Ocelíková (cvičící)
Garance
prof. Ing. Libuša Radková, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický celek. Je součástí předmětů z ošetřovatelství v oblasti primární a terciární péče. Zaměřuje se na zdraví lidí v komunitě. Studenti pochopí význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod-město-okres-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. Naučí ošetřovaní klientů/pacientů v podmínkách domácího prostředí. Studenty seznámí s organizační strukturou služeb Agentur domácí péče a platnou legislativou pro jejich činnost.
Osnova
  • Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení:
    Počet hodin Témata
    1 Rozvoj komunit v EU - územně správní celky - teorie rozvoje komunity.
    1 Komunitní péče (nová koncepce primární zdravotní péče). Ošetřovatelský proces v komunitě.
    1, 5 Ošetřovatelství v komunitě (role všeobecné sestry a porodní asistentky v komunitní péči.
    1 Standardy komunitího ošetřovatelství.
    1 Komunita jako klient - definice komunity podle WHO (1974); Faktory ovlivňující zdraví komunity.
    1 Systém zdravotních a sociálních služeb v komunitě ( v obvodě, ve městě, v okrese, v kraji, ve státě), fungování primární a terciární zdravotnické péče; multidisciplinární týmová spolupráce ve veřejném zájmu.
    1 Komunitní ošetřovatelská péče o ženu.
    1 Domácí péče (filozofie KDP,i princip subsidarity v KDP) organizační struktura, tým, odlišnosti poskytování ošetřovatelské péče v domácím prostředí; principy kvality DP.
    1 Péče o rodinu (alkoholismus, násilí, postižené dítě, psychiatrické onemocnění, handicap, chronické onemocnění, nedostatek finančních prostředků na bydlení a jídlo, apod.).
    1 Péče o ženy a matky.
    1 Péče o kojence a děti předškolního věku.
    1 Péče o děti školního věku. Péče o dospívající. Péče o dospělé v produktivním věku.
    1 Péče o seniory. Péče o chronicky nemocné. Péče o handicapované. Péče o umírající.
Literatura
    povinná literatura
  • ŘÍMOVSKÁ, Z. Etopedie. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    doporučená literatura
  • HANZLÍKOVÁ A. a kol. Úloha ošetřovalelstva v ochrane komunitného zdravia 1. a 2. díl. info
  • ŘÍMOVSKÁ, Z. Etopedie. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Multikulturní ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • HANKEOVÁ, L. Neziskové organizace. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • GRUCMANOVÁ, D. Romové v komunitě. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • Strategické dokumenty (5) pro VS a PA. Portfolio inovačních praktik v ošetřovatelství a porodní asistenci primární zdravotní péče. Praha: MZ ČR, 2003. info
  • Strategické dokumenty (1,2) pro VS a PA. Komunitní ošetřovatelství pro země v přechodové fázi (díl 2. s.175 - 271). Praha: MZ ČR, 2000. info
Informace učitele
Požadavky k zápočtu:
" 80% aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
" Prezentace vybraného tématu v seminárním cvičení
" Obhajoba a rozbor seminární práce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.