UVSRPVN115 Životní cyklus

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2013
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět prohlubuje znalosti z Úvodu do psychologické teorie. Výuka je zaměřena takovým způsobem, aby poznatky získané v tomto předmětu přispěly ke zohlednění specifik klientů v jednotlivých vývojových obdobích. Cílem předmětu je poznání zákonitostí vývoje, pochopení vývoje člověka v celé životní křivce a důležitosti plnění úkolů v jednotlivých vývojových obdobích. Studenti budou seznámeni s běžnými fázemi života v souvislosti s psychickými, sociálními a vývojově podmíněnými zvláštnostmi. Názory studentů budou konfrontovány v rámci multiteoriálních přístupů. Cílem výuky je pochopení identity osobnosti a zvládnutí nároků kladených sociálními rolemi na jedince a determinaci v rámci životního cyklu. Vyučující využívá zkušenosti z praxe psychologa ve Speciálně pedagogickém centru pro děti se zdravotním postižením jak v diagnostické, tak terapeutické oblasti. Posluchač je veden k získání vědomostí o problematice životního cyklu, kterou může využít při setkávání s klienty v oblasti sociální práce. Rozvíjíme znalosti předmětů bakalářského programu: Psychologie ve VS a zejména Poradenství ve VS a Komunikace, snažíme se o provázanost s předměty magisterského navazujícího studia, zejména Sociální gerontologie, Sociální problémy z aspektu gender, Sociologie rodiny, Krizová intervence.
Osnova
  • 1. Čas v životě člověka. Životní cyklus
    2. Problematika psychického vývoje a jeho determinace sociálními a biologickými faktory
    3. Základní mechanismy vývoje. Metody výzkumu
    4. Teorie duševního vývoje člověka
    5. Vývoj psychických funkcí. Morální vývoj
    6. Prenatální období a vývoj jedince v období novorozeneckém
    7. Dětství - vývoj v období kojeneckém, batolivém a předškolním
    8. Školní věk
    9. Adolescence
    10. Období rané, střední a pozdní dospělosti
    11. Vývojové období stárnutí a stáří. Umírání a smrt
    12. Vývoj jedince v rodině. Psychická deprivace. Intergenerační vztahy
Literatura
    povinná literatura
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 2007. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2006. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-348-X. info
    doporučená literatura
  • BOWLBY, J. Vazba. Praha: Portál, 2010. info
  • GRUSS, P. Perspektivy stárnutí. Praha: Portál, 2009. info
  • BERNS, R.M. BELMONT. Child, Family, School, Community. Socialization and Support. Wadsworth/Thomson Learning, 2004. info
  • ERIKSON, E.H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. info
  • SHAFFER, D.R. Developmental Psychology. Childhood§Adolescence. Belmont: Wadsworth/Thomson Learning, 2002. info
  • SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-185-1. info
  • DICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I. Soužití se starými lidmi. Praha: Portál, 1998. info
  • ERIKSON, E.H. Osm věků člověka. Praha: Propsy, 1995. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.