FVP:UOSZ019 Potřeby člověka a ošet. proces - Informace o předmětu
UOSZ019 Potřeby člověka a ošetřovatelský proces 2
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2014
- Rozsah
- Přednáška 4 HOD/SEM, Seminář 8 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eva Zacharová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kačorová, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eva Zacharová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Bc Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení bezprostředních životních potřeb klienta/pacienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, handicapovaných a umírajících. Dále se zaměřuje na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu - metodologie ošetřovatelské praxe.
- Osnova
- Témata
Potřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání, deficit smyslových podnětů a vývoj smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center smyslového vnímání v CNS;
Sexuální potřeba: sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování sexuálních potřeb dospívajících, dospělých, seniorů, homosexuálů, zhodnocení sexuálního zdraví, změny v sexuálních funkcích
Potřeba sebekoncepce a sebeúcty: význam zdravé sebekoncepce, složky sebekoncepce, vývoj sebeúcty, Eriksonovy stupně psychosociálního vývoje, asertivní postupy, vztahy v rolích,
Potřeba jistoty a bezpečí: faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí; emocionální rovnováha; úzkost, strach, obavy, nejistota pocit ohrožení, nedůvěra, únik, agrese, pocit bezmocnosti, beznaděje jako celostní reakce na neuspokojení potřeby jistoty a bezpečí;
Potřeba informací - znalostí a dovedností: edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem; proces učení jako aktivní proces od narození do konce života, trvalý nedostatek potřebných informací u klientů, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, vztah adekvátně informovaného pacienta a kvality péče,
Potřeba informací-pokrač.: oš. zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem, volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace
Duchovní potřeby: mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti; Víra (hodnoty, přesvědčení) jako opora a pomoc v náročné a stresové situaci, identifikace duchovních potřeb u pacienta: emocionální stav, poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikace
Spiritualita a religiozita: duchovnost, víra, náboženství, náboženství a choroba, duchovní vývin, jednotlivá náboženství, duchovní zdraví, znaky duchovní zdraví,
Zpracování plánu ošetřovatelské péče
Obsahové zaměření seminářů:
Témata
Potřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání:nedostatečná a nadměrná smyslová stimulace; celostní reakce na deficit podnětů, smyslovou deprivaci a nadměrnou stimulaci; subjektivní údaje pacienta a objektivní projevy; principy a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš.intervencí.
Sexuální potřeba: problémy v sexuální oblasti, dysfunkce, priority a cíle oš. péče u sexuální problémů, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
Potřeba sebekoncepce a sebeúcty: chování s nízkou sebeúctou, stresory ovlivňující sebekoncepci a sebeúctu, podpora pozitivního sebehodnocení, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
Kazuistiky - zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví u pacientů s rizikovým chováním; plánování ošetřovatelské péče.
Potřeba jistoty a bezpečí: zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, krizová období v životních fázích, situační krize: životní změny, stresové situace; projevy úzkosti: fyziologická a behaviorální manifestace, subjektivní pocity pacienta; priority a cíle oš. péče, specifické intervence, anxiolytika, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
Kazuistiky-zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví dětí a adolescentů v rizikových a narušených rodinách; plánování ošetřovatelské péče.
Potřeba informací - znalost a dovedností: trvalý nedostatek potřebných
- Témata
- Literatura
- doporučená literatura
- DOENGES, M., E., MORHOUSE, M., F. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha. Grada Publishing, 2001. info
- KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 1. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.836. info
- KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 2. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.1475. ISBN 80-217-0528-0. info
- ARCHALOUSOVÁ, A. Potřeby člověka a ošetřovatelský proces. Studijní opory. Ústav ošetřovatelství, FPF Slezské univerzity v Opavě, Opava 2007. info
- TRACHTOVÁ,E. Potřeby nemocného v oš.procesu 1.vyd. Brno:IDVPZ, 1999. 186 s. ISBN 80-7013-324-8. info
- VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2002. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz . http://elearning.opf.slu.cz/course/category.php?id=48. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- Informace učitele
- Požadavky k zápočtu:
80 % účast na seminářích
Zpracování kasuistiky - zhodnocení klientky/pacientky, sestavení ošetřovatelského plánu péče
Po splnění stanovených kritérií bude udělen zápočet
Požadavky ke zkoušce:
Ústní zkouška - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2014/UOSZ019