UPPV00099 Specific Learning Disabilities

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2014
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Žádné
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou specifických poruch učení a chování. Důraz je kladen zejména na systémový přístup ke specifickým poruchám učení a chování u dětí a na diagnostiku a nápravu poruch. Předmět je současně zaměřen na využití získaných poznatků ve vlastní praxi, zejména z hlediska porozumění a poskytnutí adekvátní pomoci. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Specifické poruchy učení - definice, vymezení pojmu, etiologie, výskyt.
    2. Lateralita - fylogeneze a ontogeneze, typy a stupně, rizikové typy.
    3. Dyslexie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    4. Dysgrafie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    5. Dysortografie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    6. Dyskalkulie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    7. Dyspraxie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    8. ADHD - definice, vymezení pojmu, etiologie, výskyt, komplexní péče.
    9. Systémový přístup ke specifickým poruchám učení a chování.
    10. Práce s dětmi se specifickými poruchami učení a chování na školách, výchovné přístupy.
    11. Zásady přístupu k dětem se specifickými poruchami učení a chování, terapeutické metody.
    12. Problematika specifických poruch učení a chování v dospělosti.
    13. Legislativní opatření.
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. info
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly za specifických poruch učení I. Brno: MU, 2004. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002. info
  • KOCUROVÁ, M. Integrace žáků se specifickou poruchou učení. Praha: UK, 2001. info
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
  • SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. info
  • POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. info
  • MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: H + H, 1993. info
    recommended literature
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: PedF UK, 2003. info
  • KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002. info
  • KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: ZU, 2002. info
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000. info
  • SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. info
  • NOVÁK, J. Dyskalkulie. Litomyšl: Augusta, 1997. info
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
  • MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. info
  • SYNEK, F. Záhady levorukosti. Praha: Horizont, 1991. info
  • DRNKOVÁ, Z.; SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983. info
  • MATĚJČEK, Z. Vývojové poruchy čtení. Praha: SPN, 1972. info
    not specified
  • MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. info
  • BRAGDON, A. D.; GAMON, D. Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál, 2006. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. Praha: D + H, 2005. info
  • KOUKOLÍK, F. O vztahu lidského mozku a chování. Praha : Karolinum 1997. Praha: Galén, 2005. info
  • MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK, 2004. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU. Praha: D + H, 2001. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2001. info
  • RIEFFOVÁ, F. S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. info
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. info
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. info
  • PREKOPOVÁ, J.; SCHWEIZEROVÁ, CH. Neklidné dítě. Praha: Portál, 1994. info
  • ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK, 1993. info
  • SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: UK, 1962. info
Teaching methods
Lecturing
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Grade
Test
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2014/UPPV00099