UPPVKP023 Gender Studies

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Zadání úkolů - zpracování eseje o rozsahu 10 normostran. Výběr tématu je určen rámcem stanovených studijních okruhů. Literatura, z níž bude studující čerpat, nesmí být omezena na tituly označené za povinné. Základní orientace v odborné literatuře v návaznosti na jednotlivé okruhy studia předmětu. Diskuse k problematickým okruhům z prostudované látky. Odevzdání úkolu týkajícího se vybraného tématu je podmínkou k získání zápočtu. Samostudium dle skript JANEBOVÁ, R. Sociální problémy z aspektu gender. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-512- 6.
Studium literatury týkající se témat úkolů a jejich postupné zpracovávání. Individuální konzultace dle dohody.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Obsahem předmětu je současný stav teoretické reflexe genderové problematiky a analýza České společnosti z hlediska genderových vztahů. V přednáškách je kladen důraz na zprostředkování výsledků západní feministické teorie a stavu rozpracovanosti u nás. Cílem přednášek je poskytnou studujícím co nejkomplexnější přehled problematiky, zkoumané v rámci oboru Gender Studies a seznámení s jeho představiteli/představitelkami v České republice, jakož i s organizacemi, které se jednotlivým aspektům věnují. SEMINÁŘ Cílem semináře je umožnit studujícím osvojit si nástroje genderové analýzy tak, aby byli schopni ji ve své budoucí práci aktivně využívat. Témata seminářů úzce navazují jednak na problematiku přednášek a částečně se zde opět objevují témata seminářů z prvního semestru, ovšem s tím rozdílem, že nyní se práce v semináři zaměřuje na samostatné (individuální a skupinové) řešení konkrétních případů ze současnosti nebo připravených případových studií s následnou diskusí v pléně s cílem naučit studující samostatně používat nástroje genderové analýzy institucí, organizací a sociálních procesů a jevů.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Genderově orientované organizace, aktivity a osobnosti v současné České republice.
    2. Pohlaví a rod v současném feministickém diskurzu. Podoby teoretického chápání genderu a spory o podobu rodových vztahů: humanistický feminismus (rovnost), diferenční feminismus (rozdílnost) nebo dekonstrukce (rozbití genderových dualit)?
    3. Genderově citlivá výchova. Stav výzkumu v České republice.
    4. Gender a trh práce. Výzkum a aktivity v České republice.
    5. Gender a politika. Současná situace v ČR.
    6. Genderové vztahy v rodině. Současný stav v ČR.
    7. Mateřství a otcovství, tradiční model a jeho změny v ČR.
    8. Násilí na ženách. Příčiny, právní stav a možnosti prevence.
    9. Gender a média.
    10. Obraz ženy a muže v reklamě.
    11. Gender a jazyk. Genderově citlivé používání jazyka.
    12. Gender mainstreaming. Vznik, cíle a zkušenosti z jeho uplatňování.
    13. Gender mainstraming. Nástroje genderové analýzy v organizacích. Koncepce 4-R.
    SEMINÁŘ
    1. Seznámení s obsahem a metodami práce na seminářích.
    2. Analýza možností a hranic jednotlivých teoretických konceptů genderových vztahů (teoretická analýza).
    3. Možnosti genderově citlivé pedagogiky (případová studie).
    4. Možnosti odstranění genderové segregace trhu práce (simulovaná porada Rady pro rovné příležitosti na Ministerstvu práce a sociálních věcí).
    5. Současné političky v ČR (analýza interview se ženami-političkami).
    6. Dělba práce v současné české rodině (vlastní průzkum a analýza jeho výsledků).
    7. Otcové na rodičovské dovolené v ČR (kazuistika a její analýza).
    8. Domácí násilí na ženách (kazuistika a její analýza).
    9. Tzv. ženské časopisy a obraz genderových vztahů (obsahová analýza vybraných časopisů).
    10. Reklama v televizi pod genderovou lupou (obsahová analýza konkrétních reklam).
    11. Genderově necitlivé používání jazyka mezi námi (příklady z každodenního života a jejich hodnocení).
    12. Genderová analýza organizace (případová studie s využitím koncepce 4-R: representation, resources, reality, rights).
    13. Genderová analýza organizace (návrhy na řešení a diskuse v pléně).
Literatura
    povinná literatura
  • JANEBOVÁ, R. Sociální problémy z aspektu gender. Hradec Králové: UHK, 2006. ISBN 80-70-41-512. info
  • Abc feminismu. Brno, 2004. ISBN 10-80-903228-3-2. info
  • VODÁKOVÁ, A., VODÁKOVÁ, O. Rod ženský. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-18-0. info
  • RENZETTI, C. M., CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2. info
  • Open Society Fund. Společnost žen a mužů z aspektu gender. Praha, 1999. info
    doporučená literatura
  • SKÁLOVÁ, H. (ED.). Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém. Praha: Gender Studies, 2008. ISBN 978-80-86520-28-5. info
  • KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, B., et al. Obrazy ženství v náboženských kulturách. Praha: Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-890-4. info
  • ŠMÍDOVÁ, I. (ed.). Pečovatelská otcovství: zkušenost a genderové vztahy. Brno: FSS MU, 2008. ISBN 978-80-7399-406-8. info
  • HECZKOVÁ, L. (ed.), a kol. Vztahy, jazyky, těla. Texty z 1. konference českých a slovenských feministických studií. Praha:FHS UK, 2007. ISBN 978-80-903086-6-4. info
  • HAŠKOVÁ, H., KŘÍŽKOVÁ, A., LINKOVÁ, M. (ed.). Mnohohlasem. Vyjednávání ženských prostorů po roce 1989. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. info
  • OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6. info
  • BADINTER, E. Identita muža. Aspekt, 1999. info
  • BADINTER, E. Materská láska (od 17.storočia po súčasnosť). Aspekt, 1998. info
Informace učitele
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Zápočet u kombinované formy - splnění individuálních úkolů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.