UPPVKP102 Metodika participačních metod

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Po seznámení s obsahem, cíli a organizací výuky předmětu, s podmínkami jeho úspěšného absolvování budou studenti KS kromě uvedené doporučené literatury navíc individuálně studovat metodické materiály od vyučujícího (aktualizovaný výběr z níže uvedených pramenů), které jsou pro ně relativně složitěji přístupné (publikovány před cca 30 lety v zahraničí - od M. Boráka, E. Livečku, J. Kalnického, M. Túmu a dal.; a v současnosti nejsou novější publikace, jako např. k metodě HOBO, nebo DELFI...) a ve kterých jsou podstatné aspekty participativních metod výuky vysvětleny podrobněji, po jednotlivých nácvikových krocích, čímž problematice studenti lépe porozumí.
Navíc dostanou studenti zadané úkoly - zpracování případových studií, scénářů pro hraní rolí, panelovou diskuzi, brainwriting, brainstorming, atd. - v souladu se studijními okruhy.
Studenti budou mít možnost průběžně - i mimo výuky (mailem) - diskutovat problematické okruhy z literatury, kterou budou studovat individuálně. Jejich samostudium bude probíhat na základě pokynů a rozšířeného sylabu. Splnění úkolu je podmínkou pro získání zápočtu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Obsahem předmětu je podrobné seznámení studujících s jednotlivými participačními metodami výuky (interaktivní výklad, skupinové učení, diskusní metody, HOBO a DELFI metoda, brainstorming, případová metoda, metoda balíku dodané pošty, inscenační metoda, modelová didaktická hra) a s jejich základními funkcemi, cíli, principy a možnostmi efektivního uplatnění v praktické výuce, včetně jejich správného výběru, přípravy, postupu realizace a vyhodnocení, které si studenti vyzkouší v rámci seminářů. Student je povinen aktivně participovat na semináři - při nácviku metodických postupů uplatnění výukových metod - ve smyslu pokynů vyučujícího. Student zpracuje a dle možností i prezentuje seminární práci. Návrh metodického postupu při uplatnění participativní výukové metody (dle výběru) - pro určenou skupinu dospělých účastníků. Aktivní participace studenta na semináři i seminární práce jsou podmínkou pro udělení zápočtu.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Úvod do problematiky - zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy;
    2. Metody vzdělávání (akroamatické, heuristické, tréninkové), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení; s převažujícím důrazem na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy i vyhodnocování jednotlivých metod ve výuce - zejména:
    o interaktivní výklad.
    o diskusní metody.
    o HOBO metoda.
    o DELFI metoda.
    o brainstorming.
    o případová metoda.
    o metoda balíku dodané pošty.
    o inscenační metoda.
    o modelová didaktická hra.
    o zásady organizování práce ve skupinách a v plénu.
    o zásady tvorby strukturovaných pracovních sešitů pro výuku řízenou participačními metodami.
Literatura
    povinná literatura
  • Kalnický, J. HRM - řízení lidských zdrojů (jen část Metody v profesní přípravě pracovníků. s. 132-138). Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0. info
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. 2. dopl. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika aktivizujúcich metód. Bratislava: ÚVaVPK, 1987. info
  • BOČKOVÁ ,V.; ŘEHÁK M. Nárys didaktiky dospělých. Olomouc:, 1986. info
    doporučená literatura
  • NARCIS, P.(Ed.). The Theory and Practice of Teaching. London, New York: Routledge Tailor & Francis Gro, 2006. ISBN 0-415-36525-2. info
  • KALNICKÝ, J. Brainstorming. In Glosary of Adult Learning in Europe. Amersfoort: P.Federighi & EC Programme Socrates, 1998. info
  • KALNICKÝ, J. Progresívna andragogika. Androdidaktika. Bratislava:, 1994. ISBN 80-7121-062-5. info
  • CIRBES, M. Didaktika dospelých. Bratislava: Obzor, 1989. ISBN 80-215-0008-5. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktická a výpočtová technika při vzdělávaní vedoucích pracovníků. In Učební pomůcky. 4/1988, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Efektívne sebavzdelávanie. Bratislava: ÚVaVPK, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy II. Bratislava: ÚVPR, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy III. Bratislava: ÚVPR, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy I. Bratislava: ÚVPR, 1987. info
  • ROGERS, A. Teaching Adults. Milton Keynes, Open university Press, 1986. info
  • ŘEHÁK, M. a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky dospělých. Praha: SPN, 1974. info
  • HUSÉN, T. Metodika vzdělávání dospělých. Praha: SA, 1967. info
Informace učitele
Zápočtový orientační test (min. 50 % úspěšnost).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.