FVP:UPPVPP070 Aplikovaný pedagogický výzkum - Informace o předmětu
UPPVPP070 Aplikovaný pedagogický výzkum
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2014
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je zvládnout základní terminologii: formulace cíle šetření, hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výběr základní techniky, sběr dat v terénu, statistické zpracování získaných výsledků a zásady při vypracování závěrečné zprávy a současně získat praktické dovednosti. Výstupem bude vypracování závěrečné zprávy a prezentace výsledků. SEMINÁŘ Cílem předmětu je získat praktické dovednosti zvládnuté základní terminologie: formulace výzkumného cíle, hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výběr základní techniky, sběr dat v terénu, statistické zpracování získaných výsledků a zásady při vypracování závěrečné zprávy. Výstupem bude vypracování závěrečné zprávy a prezentace výsledků.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKA
1. Postavení, poslání a význam pedagogického výzkumu. Úvod do základů výzkumu v pedagogické praxi.
2. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů) a nástrojů k jejich ověření.
3. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu.
4. Popis vybraných technik (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, analýza dokumentů aj.).
5. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele.
6. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
7. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele. Ověření kvalifikovaných předpokladů.
8. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
9. Práce s výsledky a jejich okomentování. Vypracování závěrečné zprávy.
10. Prezentace a publikování výsledků v odborných a populárně naučných médiích.
SEMINÁŘ
1. Postavení, poslání a význam pedagogického výzkumu. Úvod do základů výzkumu v pedagogické praxi.
2. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů) a nástrojů k jejich ověření.
3. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, sociometrie aj.)
4. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele.
5. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
6. Práce s výsledky a jejich okomentování.
7. Zásady pro vypracování závěrečné zprávy a její prezentace.
- PŘEDNÁŠKA
- Literatura
- povinná literatura
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
- ŠVEC, V. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu: pracovní sešit. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. ISBN 978-80-7318-547-3. info
- JANDOVÁ, R. Svět výchovy a vzdělávání v reflexi pedagogického výzkumu: recenzovaný sborník. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých, 2007. ISBN 978-80-7394-061-4. info
- CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1367-1. info
- CHRÁSKA, M. Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia, 2005. ISBN 80-7220-253-7. info
- ŠVEC, V. (ED.). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2. info
- HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metanalýza dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. info
- LAŠEK, J., CHRZOVÁ, M. Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. info
- CHRÁSKA, M. Základ výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1998. ISBN 80-7076-798-9. info
- GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice: Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO, 1996. info
- HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992. info
- HORÁK, F., CHRÁSKA, M. Úvod do metodologie pedagogického výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 1989. info
- Informace učitele
- Zkouška -zkouška v rozsahu přednášek a základní literatury.
Seminář pro prezenční formu- aktivní účast na seminářích, zpracování výzkumného projektu a závěrečné zprávy o minimálním rozsahu 10 normostran včetně její prezentace na semináři.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2014/UPPVPP070