FVP:UVSRPVK081 Poradenství ve VS - Informace o předmětu
UVSRPVK081 Poradenství ve VS
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2014
- Rozsah
- Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa a regionální politika (program FVP, B6731-SPSP)
- Cíle předmětu
- Předmět Poradenství ve VS je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství, jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové (např. psychoanalýza, systemický přístup), tak v rodinné terapii (V. Satirová) i pro práci se skupinou. Přibližuje studentům základní aspekty práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce. Seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Předmět je určen pouze studentům ÚVSRP.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství. Formy, oblasti a cíle
poradenské práce.
2. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství.
3. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem.
4. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření.
5. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly. Způsoby vedení sociální práce.
6. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie. Rizikoví klienti.
7. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta.
8. Rodinná terapie. Cirkulární dotazování. Různé přístupy pro práci se skupinou.
9. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika.
10. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
11. Psychosociální teorie, humanistická teorie - Rogers, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie, systemický přístup, integrativní přístup.
- 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství. Formy, oblasti a cíle
- Literatura
- povinná literatura
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. info
- ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
- MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
- DRAPELA, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. info
- GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha : Sociologické nakladatelství, 1995. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta - Informace učitele
- Spojení teoretických znalostí i vyjádření vlastního názoru v interaktivně vedených seminářích.
Písemný test zaměřený na ověření teoretických (poradenská zařízení, požadavky na poradce, pomoc a kontrola) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, vypracování rodinné mapy, práce s rizikovými klienty).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2014/UVSRPVK081