FVP:UPPVP0033 Didaktizace patosociálních jev - Informace o předmětu
UPPVP0033 Didaktizace patosociálních jevů
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Šárka Čížková (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Základní orientace v problematice sociálně patologických jevů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je didaktické "ovládnutí" patosociálního jevu a jeho realizaci ve školním i mimoškolním prostředí. Zvláštní důraz je kalden na naplnění cílů Rámcového vzdělávacího programu. Koncipovat anketní (dotazníkové) šetření na škole (instituci) s cílem zmapovat stávající aktuální stav daného patosociálního jevů a bude schopen vytvořit výchovný projekt. Konkrétní realizace anketní (dotazníkové) šetření se záměrem shromáždit dostatečné množství odpovídajících informací o aktuálním stavu daného jevu. Na základě získaných údajů budou studenti koncipovat výchovný projekt. Z hlediska organizačního se bude jednat o kolektivní práci s úmyslem zkvalitnit vlastní výstup z dané práce. Nedílnou součástí koncipovaného výchovného projektu je samotná prezentace (za pomoci PC).
- Osnova
- - Rozličná vymezení patosociálního jevu. Přehled možných patosociálních jevů, jejich specifikace, historický vývoj, postoj společenské majority k danému jevu (např. poruchy chování v dětství a adolescenci, narkomanství, gamblerství, prostituce, sexuální turistika, krádeže, apod.)
- Právní dimenze jednotlivých patosociálních jevů.
- Objasnění pojmu: didaktizace. Didaktizace obsahu pro jednotlivé fáze vyučovací hodiny. Uplatnění aktivizačních a kreativních technik.
- Systém poradenských služeb na úrovni základní a střední školy.
- Organizační formy výuky. Přehled organizačních forem výuky: hromadná (frontální) výuka, skupinová a kooperativní výuka, párová výuka, týmová výuka, diferencovaná výuka, individuální výuka a individualizovaná výuka.
- Obecné zásady pro koncipování projektu na úrovní základní (střední) školy.
- Využití předností mezipředmětových (interdisciplinárních) vztahů.
- Zásady zpracování projektu. Koncipování projektu pro potřeby primární prevence.
- - Rozličná vymezení patosociálního jevu. Přehled možných patosociálních jevů, jejich specifikace, historický vývoj, postoj společenské majority k danému jevu (např. poruchy chování v dětství a adolescenci, narkomanství, gamblerství, prostituce, sexuální turistika, krádeže, apod.)
- Literatura
- povinná literatura
- JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus,, 2005. ISBN 80-7041-379-4. info
- KALHOUS, Z, OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. info
- ŠVARCOVÁ, E. Úvod do etopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-449-9. info
- GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice: Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO, 1996. info
- doporučená literatura
- SVATOŠ, T. Sociální a pedagogická komunikace. Opava: Slezská univerzita v Opavě,, 2005. ISBN 80-7248-292-0. info
- MUŽÍK, J. Didaktika dospělých. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-86284-21-2. info
- SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
- PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
- HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
- Metody hodnocení
- Referát
- Informace učitele
- - obhajoba a prezentace vlastního didaktického projektu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2015/UPPVP0033