UPPVPK106 Personalistika v praxi

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Přednášky budou prakticky zaměřeny na oblast související s problematikou nezaměstnanosti a nalezení správného místa. Budou probírány způsoby úspěšné prezentace při ucházení se o zaměstnání, úloha psychologický testů při výběru studia či zaměstnání, poradenství při pracovně-profesní orientaci nezaměstnaných a kariérové poradenství. Důraz bude kladen na prevenci nezaměstnanosti jako prevenci sociálně- patologických jevů. Součástí semináře budou nácviky probíraného.
Osnova
  • 1. Personální řízení a jeho úloha v podniku. Pojetí kategorií personální administrativa, personální řízení, personální práce, řízení lidských zdrojů. Úkoly personálního řízení a kdo se na nich podílí. Personální útvar, jeho specifické úkoly a organizace. Personální politika a personální strategie. Strategické personální řízení. Personální služby (činnosti, funkce). Význam personální práce pro podnik a její přínos. Současné problémy personálního řízení v České republice.
    2. Personální plánování. Účel a hlavní úkoly personálního plánování. Postavení personálního plánování v podnikovém plánování. Otázky, na které musí personální plánování odpovědět. Proces plánování pracovníků v podniku. Plánování personálních činností. Plánování personálního rozvoje pracovníků - profesní kariéra. Úloha vedoucích pracovníků a personálního útvaru.
    3. Vytváření a analýza pracovních míst. Vytváření pracovních míst. Analýza pracovních míst.
    4. Získávání pracovníků. Pojetí a úkoly získávání pracovníků. Vnitřní a vnější podmínky získávání pracovníků. Vnitřní a vnější zdroje pracovníků. Proces získávání pracovníků a jeho kroky. Politika získávání pracovníků a pravidla, která je nutno dodržovat.
    5. Výběr pracovníků. Pojetí a úkoly výběru pracovníků. Posuzování uchazeče jako klíčový problém výběru. Kriteria výběru, validita a spolehlivost faktorů používaných k předvídání úspěšného výkonu práce (predikátorů). Fáze výběru pracovníků. Metody výběru pracovníků a jejich použití. Prezentace uchazeče o zaměstnání. Vedení přijímacích pohovorů s uchazeči o zaměstnání.
    6. Přijímání a orientace pracovníků. Formování náležitostí přijímání pracovníků. Orientace pracovníků jako adaptační a vzdělávací aktivita. Oblasti orientace a jejich obsah (indukční list). Období orientace a jeho etapizace. Úloha vedoucích pracovníků a úloha personálního útvaru.
    7. Hodnocení pracovníků. Cíle hodnocení. Formy hodnocení. Kdo provádí hodnocení. Kritéria hodnocení. Metody hodnocení. Závěry hodnocení.
    8. Rozmísťování, propouštění a penzionování pracovníků. Pojetí a význam rozmisťování pracovníků. Rozmisťování pracovníků a staffing. Formy rozmísťování pracovníků v rámci vnitropodnikové mobility. Formy rozmisťování v rámci vnější mobility. Snižování počtu pracovníků a jeho metody. Úloha vedoucích pracovníků a úloha personálního útvaru.
    9. Podnikové vzdělávání pracovníků. Pojetí a postavení v systému personální práce. Vzdělávání a kvalifikace. Formování pracovních schopností člověka a formování pracovních schopností pracovníka (zaměstnance) podniku. Systém podnikového vzdělávání. Identifikace potřeby vzdělávání. Plánování podnikového vzdělávání pracovníků. Metody vzdělávání, jejich použitelnost a účinnost. Vyhodnocení výsledků vzdělávání a účinnost vzdělávacího programu.
    10. Pracovní podmínky. Pracovní doba. Pracovní prostředí. Služby poskytované pracovníkům. Bezpečnost práce a ochrana zdraví pracovníků
    11. Pracovní vztahy a legislativní rámec personální práce. Základní sociálně ekonomické práva občanů. Postavení odborů v podniku. Kolektivní vyjednávání. Právní úprava pracovního poměru. Pracovní kázeň. Zaměstnanecké vztahy.
    12. Informační systém v personální práci a informační toky. Úloha vedoucích a personálního útvaru.
    Seznámení s obsahem, cíli a organizací výuky předmětu, s podmínkami jeho úspěšného absolvování. Zadání úkolů - zpracování seminární práce o rozsahu 5 normostran. Výběr tématu je určen rámcem stanovených studijních okruhů
Literatura
    povinná literatura
  • KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů - základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3. info
  • KOUBEK, J. ABC praktické personalistiky. Praha: Linde, 2000. ISBN 80-86131-25-4. info
    doporučená literatura
  • DAIGELER, T. Vedení lidí v kostce : techniky vedoucí k úspěchu. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2158-3. info
  • KAHLE, B. Praktická personalistika- po vstupu ČR do EU. Praha: Pragoeduca, 2004. ISBN 80-7310-018-5. info
    neurčeno
  • HRONÍK, F. Jak se nespálit podruhé : strategie a praxe výběrového řízení. Brno: MotivPress, 2007. ISBN 978-80-254-0698-4. info
  • JURÁČKOVÁ, I. Manažer v sociálních službách : studijní podklady ke kurzu. Modul č. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-405-7. info
  • THORNE, K. Rozvíjíme a motivujeme zaměstnance : výběr, trénink a podpora rozvoje nejlepších. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1689-0. info
  • HAYES, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Aktivní přístup při diskusích a modelování situací. Krátká písemná "zamyšlení" a zpracování seminární práce na studentem vybrané téma související s oblastí personální práce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016.