UVSRPZICY1 Životní cyklus

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Absolvent bakalářského studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poznání zákonitostí vývoje, pochopení vývoje člověka v celé životní křivce a důležitosti plnění úkolů v jednotlivých vývojových obdobích. Studenti budou seznámeni s běžnými fázemi života v souvislosti s psychickými, sociálními a vývojově podmíněnými zvláštnostmi. Cílem výuky je pochopení identity osobnosti a zvládnutí nároků kladených sociálními rolemi na jedince a determinaci v rámci životního cyklu. Posluchač je veden k získání vědomostí o problematice životního cyklu, kterou může využít při setkávání s klienty v oblasti sociální práce. Pouze pro studenty studijního programu N6731.
Osnova
  • 1. Vývojová psychologie - předmět, mechanismy vývoje.
    2. Vývoj jedince a jeho determinace sociálními a biologickými faktory.
    3. Metody vývojové psychologie.
    4. Teorie vývoje člověka.
    5. Prenatální období, porod a vývoj jedince v období novorozeneckém.
    6. Dětství - období kojenecké, batolete a předškolní.
    7. Mladší školní věk.
    8. Adolescence.
    9. Období dospělosti.
    10. Stárnutí a stáří, umírání a smrt.
Literatura
    povinná literatura
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • BERNS, R.M. BELMONT. Child, Family, School, Community. Socialization and Support. Wadsworth/Thomson Learning, 2004. info
  • ERIKSON, E.H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. info
  • SHAFFER, D.R. Developmental Psychology. Childhood§Adolescence. Belmont: Wadsworth/Thomson Learning, 2002. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
  • SHEEAYOVÁ, G. Průvodce dospělostí. Praha: Portál, 1999. info
  • DICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I. Soužití se starými lidmi. Praha: Portál, 1998. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. info
  • ERIKSON, E.H. Osm věků člověka. Praha: Propsy, 1995. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Spojení teoretických znalostí i vyjádření vlastního názoru během aktivní účasti v interaktivně vedených seminářích.
Aplikace na konkrétní situaci je požadována i v seminární práci.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016.