FVP:UODP021 Základy pedagogiky a edukace v - Informace o předmětu
UODP021 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2016
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM, Seminář 7 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- - viz výše
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky a postupy při edukací pacientů, která je nedílnou součástí práce sester. Edukace a informovanost pacientů zvyšuje kvalitu ošetřovatelské péče a právo pacienta na informace je legislativně zakotveno. Předmět stručně objasňuje společenskou potřebu vzdělávání dospělých, popisuje motivační faktory k učení, hierarchii učení, vysvětluje význam edukace pacientů v ošetřovatelství, popisuje profesionální model edukace pacientů v souvislosti se zdravotním stavem. Vyjmenovává předpoklady a dovednosti sestry k edukační činnosti, charakterizuje zásady edukace pacientů. Student si svou schopnost edukace a tvorby edukačních plánů bude po absolvování předmětu v dalším studiu a klinické praxi dále prohlubovat a zdokonalovat. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace pacientů v ošetřovatelství a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu pacienta.Umí charakterizovat zásady edukace pacientů. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta. Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u pacienta. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma. Obecná způsobilost: Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací pacientovi nebo skupině pacientů. Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací.
- Osnova
- 1. Vzdělávání dospělých - základní pojmy (pedagogika, andragogika), dospělý v andragogice, motivace k učení, cílové skupiny vzdělávání.
2. Didaktická teorie vzdělávání dospělých (motivační faktory, schopnost učit se, didaktická kostka - učební postup, způsoby učení, učební základna, hierarchie učení dospělého).
3. Edukace v ošetřovatelství ( stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
4. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů, edukace a proces změny, dokumentace edukace).
5. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu).
- 1. Vzdělávání dospělých - základní pojmy (pedagogika, andragogika), dospělý v andragogice, motivace k učení, cílové skupiny vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. Studijní opora. Opava: FVP SLU, 2014. Dostupné z web-site FVP SLU. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- doporučená literatura
- KALNICKÝ, J. Obecní gerontagogika. Studijní opora dostupná z web-site FVP. Opava: FVP SLU, 2015. info
- NEMCOVÁ, J. HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- ŠKRLOVI P. a M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent Orion, 2003. ISBN 80-7172-841-1. info
- BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška
Seminární test - Informace učitele
- Požadavky k zápočtu:
80 % aktivní účast v seminářích (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností).
Řízené samostudium.
Prezentace vytvořeného edukačního plánu ( na vybrané téma) v seminárním cvičení.
Závěrečný písemný vědomostní test- minimální úspěšnost 75%.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2016/UODP021